Followers Remaja Purba

Thursday, July 16, 2015

#Cabaran20Hari Pengalaman Main Mercun Masa Raya


Alhamdulillah..
Akhirnya cukup sudah entry ke 20 bagi siri cabaran blogger tegar..
Satu hari satu entry berdasarkan tajuk yang diberi..
Hari ni hari terakhir kita berpuasa sebelum meraikan kehadiran Syawal..


Cabaran Terakhir
#Cabaran20Hari Raya/Puasa 2015
Day 20..

#Cabaran20Hari Raya/Puasa.. Day 19.. di SINI..


Pengalaman main mercun masa raya..

Zaman Budak-budak..
Main mercun..?
Bapa saudara yang merekrut aku main mercun..
Beliau yang ajar a.k.a paksa aku..
Sebagai anak buah yang tak nak dikatakan kurang ajar sebab tak dengar cakap.. kuturutkan jua..
Makin lama makin syok dan makin best..
Cuma part meriam buluh je aku tak rasa..
Dapat tengok bapa saudara aku main..
Kalau aku dapat main.. tabik springlah..
Tu pasal aku cukup suka dok kampung.. melasak sepuas hati..


Zaman Remaja Purba..
Dah kurang seronok nak main..
Bila nak main je dah kena jeling dengan mak aku..
Tak boleh nak main sebaliknya kena tolong kat dapur..
Kalau bab melasak aku suka tapi bab masak ni yang den lomah ni..


Zaman Mak Budak..
Aku dah tak minat nak main..
Mungkin sebab dah puas main masa zaman budak-budak..
La ni turn anak-anak pulak yang main..

Cuma..
Ada satu kisah berlaku dalam bulan Ramadhan 3 tahun lepas..
Dak Adik terkena bunga api bawah mata dia..
Terkejut aku dia balik menangis-nangis..
Bila dapat tahu kenapa, mengamuk aku kat depan rumah..
Memasing senyap bila tengok aku..
Lagi sakit hati bila dorang takut tak nak mengaku..
Tapi aku tahu siapa yang buat..
Gimik je kat depan nak tengok ada yang mengaku ke tak..
Nasib baik tak kena mata..
Bertitik tolak dari kejadian tersebut..
Aku tak bagi dah anak-anak main dekat luar waktu malam sepanjang bulan Ramadhan..
Sesekali je aku lepaskan tapi bersyarat..
La ni lagilah.. sejak aku tunjukkan gambar budak kena mercun yang jadi viral tu, tahu takut..
Biar dorang menangis tak dapat main dari kita menangis kena jaga dorang dekat hospital..


StatusHati: eemm.. esok raya.. eemm..





No comments:

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...