Followers Remaja Purba

Friday, May 31, 2019

Iklan Raya TNB vs Bil TNB 🤔


Zaman #BudakPurba dulu..
Waktu ini aku dan adik aku tinggal dengan arwah Atok dan Uwan aku di kampung. Tak lasak, tak nakal bukan budak kampunglah kan.. macam yang aku pernah ceritakan di SINI..

Waktu Siang..
Bermain di ceruk mana, celah mana perasaan takut memang tiada langsung. Tak kenal erti letih, erti penat waktu itu.

Waktu Malam..
Bunyi cengkerik mengiringi malam yang sunyi. Ditambah dengan bunyi nyamuk berdengung di telinga, katak bersahutan memanggil hujan. Turn deme pulak 'bermain' di waktu malam.

Takut..?
Nampak ganas di waktu siang tapi penakut di malam hari. Ya.. itu perasaan aku.. itu belum kira meremang bulu roma walau tak pernah ternampak 'si dia' 😆 tapi sekarang bila tengok bil TNB lagi seram aku rasa.

Sedih..?
Bila dah membesar menjadi #RemajaPurba, aku di bawa pindah duduk di 'hutan batu'. Sedih aku takde ruang nak beraksi nakal, lagak ngeri yang boleh dibuat. Tapi belum pernah lagi tak balik beraya di kampung. Kalau tak balik boleh murung aku jadinya.

Tapi bila dah jadi #MakBudak ni, rasa sedih nak beraya kali ni belum mampu tandingi TNB. Iklan raya deme memang sedih tapi lagi sedih bila tengok bil TNB dari iklan rayanya.. 😢😭

StatusHati: Dulu lain, sekarang lain..

Thursday, May 30, 2019

Kuih Kasih Sayang namanya


Sepanjang Ramadan kali ni, aku malas nak kongsi menu berbuka di sini sebab bukan aku yang masak, jadi keterujaan tu takde.. 🤣😃 Sepanjang Ramadan kali ni, kebanyakkan masa #ChefHubby yang masak untuk menu berbuka.

Dengan tempat kerja di tanah jajahan baru ni boleh tahan jauhnya membuatkan aku kurang bertenaga nak bersilat di dapur. Jangan kata silat, taekwondo, Muay Thai, Judo, Wushu pun aku surrender. Alhamdulillah syukur atas kerjasama yang diberikan en. Hubby.

Tapi..
Kuih yang ini dibuat oleh nenek Mak Ani a.k.a pengasuh lama dak Kakak dengan dak Adik. Kuih nenek memang tip toplah yang dibuat dengan penuh kasih sayang. Kuih koci pulut hitam, kuih kaswi dan kuih tepung bungkus dibuat khas untuk kami. Walau jauh tapi demi tiga kuih tersebut, sanggup ku redah ke rumah nenek.

Nak lagi.. dan lagi.. dan lagi..

Berangan berbuka puasa di #ImpianaHotel Ipoh 😎

Selingan..
Ikan keli goreng berlada..

Kuih buah Melaka..

Kuih ni dibeli pada hari pertama berbuka puasa di rumah MIL. Dari segi presentation nampak menarik tapi dari segi rasa kuih ni mungkin tak dibuat dengan kasih sayang 😣 kot.

StatusHati: Alhamdulillah dengan rezeki dariNYA.

Wednesday, May 29, 2019

Kena tutup aurat


Anak-anak dah mula menghitung hari, tak sabar nak menyambut Aidilfitri. Tak cukup deme belek tarikh di calendar, aku pun turut  menjadi mangsa menjadi 'kaunter pertanyaan' anak-anak.

Persiapan menyambut raya secara sederhana je tapi baju raya anak-anak tetap kami beli sebab baju tahun lepas tak muat dah.. Eh!Bukan ibunya sekali ke..👀 hahaha..

Bila bab nak memilih warna dan design baju, kali ni kami serahkan kepada anak-anak untuk membuat keputusan. Aku ikutkan je, yang membayarnya dah tentu babah deme.

Ini pulak permintaan dak Nuha..
'Ibu, Nuha nak pakai baju kurung macam baju sekolah Nuha sebab ustazah cakap kena tutup aurat.' I'm speechless..

Demi pilihan dak Nuha, kami turutkan kehendak dia. Dia tak rambang mata seperti ibunya, dia tetap dengan pilihan hatinya - baju kurung. Ok.. part ni sssyyyyy.. menjadi rahsia, belum masa untuk aku dedahkan baju apa yang menjadi pilihan dia.

Moga Aidilfitri kali ini akan membawa lebih kebahagiaan buat diri aku. InsyaAllah.. Aamiin.

StatusHati: ...

Saturday, May 25, 2019

Gurau Kasar Nampak!!


'Nak bergurau boleh tapi tengok tempatlah bro..!! Bukan semua tempat tu sesuai dan bukan semua orang suka dengan gurauan tu.'

Kang kalau tegur, tahu pulak nak sentap. Tinggi sangat ego tu. Aku tak suka cara macam tu, nampak macam orang tak matang. Tak berkelas darjah langsung bro..!

StatusHati: Memalukan.. 🤦‍♀️

Friday, May 24, 2019

@@@ Filem Fabricated City - Ji Chang Wook


Filem Fabricated City merupakan sebuah filem action thriller lakonan Ji Chang Wook ditayangkan pada 09 Februari 2017 yang mana boleh ditonton di SINI.. Paling menarik, tiada langsung adegan romance di dalamnya, hanya babak action thriller penuh gaya sahaja dipaparkan.

Sinopsis:
Kwon Yoo formerly a national Taekwondo champion is just an unemployed gamer who lives day by day playing computer games. In the virtual game world, he is the best leader. Kwon Yoo is then framed for a murder. With the help of his team in the virtual game, he tries to uncover the mystery.

Sumber en. Google
Main cast:
Ji Chang-wook as Kwon Yoo
Shim Eun-kyung as Yeo-Woo
Ahn Jae-hong as Demolition

Supporting:
Oh Jung-se as Min Cheon-sang
Kim Sang-ho as Ma Deok-soo
Kim Ki-cheon as Beauty of space
Kim Min-kyo as Daoshi Yong
Choi Gwi-hwa as Prison warden
Geum Kwang-san as Ma Deok-soo's right-hand man
Kim Seul-gi as Eun-Pye


Banyak aksi-aksi yang menarik + hebat di dalam filem ini..

Dijadikan kambing hitam di atas perbuatan yang tidak dilakukan.

Di atas bukti yang ada, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup ke atas dia di atas kesalahan merogol dan membunuh yang tidak dilakukan. Apabila dimasukkan ke dalam penjara, dia teruk dibuli dan dipukul hinggalah pada satu tahap telah berlaku satu pergaduhan besar di antara mereka yang tidak berpuas hati terhadap dia. Dalam keadaan kelam-kabut ketika itu, dia menikam diri sendiri hingga memaksa pihak penjara menghantar ke hospital. Di dalam perjalanan menuju ke hospital, satu kemalangan telah berlaku hingga dia berjaya melepaskan diri dan menjadi buruan pihak polis.

Dalam keadaan tersebut, dia mendapat sokongan dari team vitual gamenya untuk membantu mencari bukti dan dalang sebenar disebalik kesalahan yang tidak dilakukan. 


Team virtual game Kwon Yoo berjaya membuktikan siapakah mastermind dan mereka yang terlibat disebalik kesalahan yang tidak dilakukan oleh dia dengan cara menyebarkan secara langsung bukti-bukti yang ada untuk diketahui oleh semua orang sebelum bukti tersebut diserahkan kepada pihak polis.

Pengakhiran filem ini, macam biasalah.. hero pasti menang walau teruk macam mana pun diseksa dan dipukul. Terbukti dia tidak bersalah akhirnya.. DAN.. puas hati aku.. hahaha..

StatusHati: Ji Chang Wook punya pasal..

Wednesday, May 22, 2019

'Waris Membolot Harta: Persepsi atau Realiti?'


Kisah pada Jumaat (17 Mei 219):
Ceramah mengenai 'Waris Membolot Harta: Persepsi atau Realiti?' yang disampaikan oleh Prof. Madya Ezani Yaakub (UiTM). 'Faraid is a basic knowledge untuk semua.'

 Perbezaan di antara FARAID, WASIAT dan HIBAH

 Kedudukan Ilmu FARAID, WASIAT dan HIBAH

 Surat An-Nisa: Ayat 11

Bapa saudara bertanggungjawab ke atas anak perempuan yang telah kematian suaminya tapi realitinya si ibu yang menjalankan tanggungjawab bagi menguruskan anak-anak.

Dalil Wasiat di dalam surat Al-Baqarah: Ayat 180.
Waris yang layak untuk terima wasiat tetapi tak boleh menerima harta tersebut secara Faraid.

Asas dalam Faraid:
Harta yang diiktiraf oleh syarak.
Ilmu yang menerangkan tentang pengagihan harta, hak dan iktisas yang ditinggalkan oleh si mati.

Waris-waris yang berhak menerima pusaka:
  • Bapa
  • Ibu
  • Anak Lelaki
  • Anak Perempuan
  • Suami
  • Isteri

Zamil Arham:
Mahram kita iaitu waris dari sebelah ibu yang mana tidak layak/haram menerima harta secara Faraid.

 Halangan-halangan pewarisan:
Seseorang waris tidak akan mewarisi harta pusaka sekiranya dia tertakhluk kepada salah satu daripada di atas

Ramai yang tidak tahu, sekiranya melibatkan perceraian di antara suami dan isteri dan seminggu selepas bercerai si suami meninggal dunia, isteri masih lagi boleh menuntut/menerima harta pusaka sehingga tamat eddah. Pembahagian tuntutan terhadap si isteri sama ada 1/4 atau 1/8 mengikut keadaan.

 Waris Fardu

Susunan wali nikah dan wali nafkah.
Sekiranya tiada langsung wali nikah, barulah menggunakan khidmat hakim (Baitulmal)

Contoh Kes (Waris Asabah):

  • Penama KWSP adalah pemegang WASI. Harta tersebut perlu dibahagikan dan mengikut Faraid. WASI bermaksud pemegang amanah.
  • Percen Terbitan bukan harga pusaka, ini adalah ehsan dari kerajaan. Pencen ini boleh digunakan untuk waris yang tinggal bagi suami/isteri.
  • Perlu mengambil tahu mengenai pembahagian harta walau ada perbalahan/tamak antara waris. Cuba upah peguam untuk selesaikan masalah tersebut.
Sebahagian kecil maklumat yang aku dapat ketika sesi ceramah tersebut.

StatusHati: Bahagian aku dan anak-anak..

Tuesday, May 21, 2019

Berbuka Puasa bersama #GengLorong


18 Mei 2019 (Sabtu)
Selepas perbincangan dibuat, akhirnya Majlis Berbuka Puasa berjaya direalisasikan oleh #GengLorong hari Sabtu lepas di Setia Alam. 

Alhamdulillah..
Majlis berjalan lancar dan paling penting malam tu tak hujan memandangkan kami berbuka puasa diruangan terbuka, dah namanya lorong kan..

Majoriti dari #GengLorong yang hadir pada malam tersebut bawak anak comel-comel belaka. Aku..? Takde sebaya anak deme pun, dak Nuha pun dah besar jadi tengok jelah gelagat anak-anak mereka.

Gambar..?
Takde mood nak ambil gambar kali ni, lagipun #MakBudak kan pemalu orangnya.. wakakaka.. 😄😁 dan sebab tu takde gambar bebudak yang comel tu.

Menu utama: Nasi Ayam
ChefHubby masak di rumah sesiap

 Ayam Bakar Tandoori..
Biasa Ayam Golek Tandoori ni aku masak dalam microwave je.. 😁😁😁 

Ini dikira sebagai sesi perkenalan antara #GengLorong..

Membesar dengan sihat..

Hujung minggu ni #GengLorong nak cuba bakar lemang pulak. Kira ala-ala food testing gitu. Kita tengok keterujaan deme nanti macam mana.. 😄😀

StatusHati: ...

Friday, May 17, 2019

Menjerit Terkejut


Sejak bertukar ke tanah jajahan baru ni, letih + tak cukup rehat menjadi halangan utama. Jarak perjalanan yang jauh menambah lagi rasa tersebut. Mengantuk..? Bila dah tak cukup rehat + dan badan pula letih terasa sangat tidak selesa, apatah lagi kena memandu di awal pagi.

Pagi tadi..
Sedang leka melayan lagu sambil cuba update sesuatu di sini, terasa seperti ada yang menepuk di belakang aku. Terjerit aku.. 'mak..!!' hingga membuatkan ada yang terkejut dengan situasi aku tersebut. Rupa-rupanya penyangkut baju di belakang kerusi aku terjatuh di belakang aku. Nasib tak kering darah aku. Dari mengantuk automatik terus segar biji mata dibuatnya.

Sudahnya.. Hilang terus idea nak update di sini dek kejadian tersebut. Itu jelah yang dapat aku cerita di sini.

StatusHati: dia..?

Saturday, May 11, 2019

Sunnah Ular Sawa


'Kalau nak makan jangan sampai kenyang baru nak berhenti. Ikutlah sunnah Nabi, berhenti makan sebelum kenyang. Kalau dah kenyang baru nak berhenti itu sunnah ular sawa sampai tak larat nak bergerak..' 
#novel

StatusHati: Semudah itu kau pergi  dari.. 🤔🤔

Friday, May 10, 2019

@@@ Man to Man - drama Korea


Satu lagi drama South Korea 16 episode bertajuk Man to Man yang telah ditayangkan pada 2017 menjadi pilihan aku.

Kisah di mana..
Kim Seol-woo, a man trained in special investigations and a mysterious man of many talents. His an agent who has his own agenda and the role of bodyguard is only a cover to achieve his goals.


Kisah di SINI..

Main cast:
Park Hae-jin as Kim Seol-woo
Park Sung-woong as Yeo Woon-gwang
Kim Min-jung as Cha Do-ha
Chae Jung-an as Song Mi-eun
Yeon Jung-hoon as Mo Seung-jae



'There is always a woman behind every case.'
'Love is useful deception and tactic to a secret agent.'

'Take responsibility for your failure. If you want to live, keep your mouth shut.'

 'My days are filled with death and violence'

'You are the most dangerous person to me'
'I don't want someone I love to get hurt.'


There are there types of South Korean secret agents:
WHITE: Which operates publicly with their own names.
BLACK: Which operates nameless and in the dark.
IT'S GHOST: Which are planted more deeply with fake identities and operate discreetly.


'I want you to be a Ghost operating internationally. Let me give you a piece of advice for the first and last time: 'Don't trust anyone.'
'I don't even trust myself.'

'I am Ghost Agent K. A shadow without a name or reputation.'
'When working undercover, how you end it is more important than how you start it. The best way to end relationships that has served its use is death.'

'My deal with K is to stay alive.'

StatusHati: 'I don't even trust myself.'

Thursday, May 9, 2019

Pati Ikan Bilis Istimewa a.k.a BUDU


Kisah Hari Ini..
Tengahari tadi, seorang rakan di tempat kerja memberi aku sebotol Pati Ikan Bilis Istimewa a.k.a BUDU. Habis berulang makanlah jawabnya nanti.

BUDU

Dulu.. pertama kali aku mencubanya ketika zaman #RemajaPurba waktu aku menghadiri kursus anjuran tempat kerja lamaku. Dimakan pula bersama ulam-ulaman kampung yang menarik perhatian ketika itu. Awalnya aku rasa tak yakin sebab tak pernah merasainya tapi bila sekali mencubanya, wah.. boleh tahan jugak rasanya. Sedap seperti cencalok beb..

Bulan Ramadan..
Tiada perubahan pada rutin harian #MakBudak kali ini.. cuma satu kelebihan kali ni #ChefHubby yang akan mengepalai ruang dapur rumah. 

StatusHati: Seronok melihat ragam anak-anak berpuasa..

Wednesday, May 8, 2019

Aku syak anggota badan..


Hari pertama Ramadan..
Hari pertama dak Nuha berjaya berpuasa dengan jayanya tapi bila semakin menghampiri waktu berbuka, mulalah dia merengek lebih-lebih lagi bila kami mula sibuk di dapur.

'Ibu, Nuha haus. Nuha nak minum air sikit boleh tak ibu.. sikit je..'
'Sabarlah Nuha, sekejap je lagi nak berbuka.'
'Sekejap, sekejap.. dari tadi ibu cakap sekejap. Ni dah pukul berapa' Dia dah mula hilang sabar..

Lepas tu dia merengek balik..
'Ibu.. Nuha sakit tekak. Ibu tak sakit tekak ke..?'
'Ibu.. bolehlah Nuha minum, sikit je..'

Ketika waktu berbuka, air dulu yang dicarinya. Gelas besar dah dicop oleh dia. Lebih-lebih lagi air tersebut dibeli di Bazaar Ramadan. Rupanya air tersebut bukan air anggur tapi air keladi. Sudahnya terbaring bukan sebab kekenyangan tapi sebu disebabkan minum terlampau banyak air tersebut.

Kasihan pulak kami melihat tapi dalam masa yang terasa lucu dengan gelagatnya terbaring tak bergerak. Alahai.. Nuha.. Nuha.. Ku sapukan minyak dan ku urutkan perut dia bagi melegakan sikit rasa tidak selesanya itu. Syukur waktu tidur malam tu dia tak meragam.

Hari kedua Ramadan..
Balik dari sekolah petang, air dicarinya dahulu.

'Nuha tak puasa ke..?'
'Nuha puasa tapi Nuha haus sangat.' sambil tangannya laju mengambil air.
'Ahh.. leganya dapat minum air Ibu..' Geleng kepala dengan gelagatnya itu.

Waktu Sahur..
Setakat ni, anak-anak tiada masalah bangun pagi untuk bersahur. Walau tak banyak mana deme makan tapi aku pastikan perut mereka terisi agar tak letih sangat ketika di sekolah.

Kisah #MakBudak pulak..
Semalam hari pertama aku mula bekerja di bulan Ramadan dan Ramadan tahun kedua aku berada di tanah jajahan baru ini. Terasa sangat penat waktu tiba di rumah, nak baring hingga waktu berbuka je rasanya. Aku syak anggota badan aku terkejut dek perjalanan yang jauh.

Apa-apapun moga rutin sepanjang Ramadan kali ni dipermudahkanNYA.. InsyaAllah.. Aamiin.

StatusHati: Anak-anak gembira aku rasa bahagia..

Tuesday, May 7, 2019

Ramadan kembali lagi


Kisah semalam..
Ramadan kembali lagi. Memandangkan sekolah anak-anak memberi cuti sempena menyambut bulan Ramadan kami mengambil peluang bersahur dan berbuka puasa di rumah MIL di kampung. Berkebetulan hari yang sama aku mempunyai urusan di hospital turut memudahkan urusan berkaitan.

Kisah hari ini..
Moga dak Nuha kuat semangat untuk terus berpuasa seperti mana dia berpuasa semalam. Comel je bila teringat keadaan dak Nuha semalam. Rugi pulak tak ambil gambar mahupun video keadaan dia.

Kisah aku pulak..
Kembali semula berhadapan dengan tugasan di tempat kerja. Kepada yang bertanya bagaimana keadaan aku di tempat baru? Ini jawapan aku:

'Masih terlalu awal untuk membuat penilaian ke atas apa yang sedang aku lalui di tempat baru ini. Walau hati tidak mahu menerimanya, realitinya aku dah pun berada di dalamnya.'

StatusHati: Moga aku terus bersabar..

Monday, May 6, 2019

Hilang kemaluan dia


Kisah petang semalam..

#DakAdik.. 😀

Bila budak pemalu disuruh beli pisang goreng, tertunduk.. tergaru-garu kepala nak bercakap. Kalau main dengan kawan-kawan hilang kemaluan dia.. kemain 'berkuasa' dia.. 🤣😂

StatusHati: Salam Ramadhan buat semua..

Friday, May 3, 2019

Titik penyelesaian


Kisah semalam..

Umum mengetahui aku kini memulakan tugas di tanah jajahan baru. Segala yang berkaitan telah aku uruskan sebaiknya. Namun.. satu perkara telah membuatkan aku menangis sesungguh hati hampir seharian dek tekanan perasaan mengenai ruang kerja baru aku.

Tahap adrenalin aku meningkat lebih dari biasa gara-gara tiada titik penyelesaian pada awalnya. Aku berusaha seboleh mungkin untuk tidak berada di ruang kerja yang boleh menyebabkan aku murung sepanjang tahun. 

Aku tidak boleh berada di ruang kerja berdekatan dengan dia. Cukuplah apa yang telah kau lakukan sebelum ini, sabar aku ada hadnya. Akhirnya airmata yang cuba aku halang dari keluar dek kerana gangguan dan kesempatan yang kau ambil sebelum ini. Terasa trauma sangat-sangat. Bukan tak pernah ditegur secara baik dan berhemah demi untuk mengelakkan menjatuhkan airmuka kau itu tapi kalau dah jadi buluh tu, selamanya keras tak sedar diri..!!

Alhamdulillah.. selepas berperang dengan perasaan.. akhirnya selesai sudah isu ruang kerja tersebut. Moga hati aku sedikit tenang selepas ini. 

StatusHati: Berusaha untuk elak dari perkara buruk menjengah diri.

Thursday, May 2, 2019

Habis pecah seperti kaca berderai


Menggigil badan aku pagi tadi dek kerana terlewat bangun, kelam sekejap dunia aku rasakan. Sudahlah hari ni first day in my life bertugas di tempat baru. Segala perancangan habis pecah seperti kaca berderai jatuh di meja hiasan.

Sudah menjadi kebiasaan aku untuk sampai awal di tempat kerja untuk mengelak dari tersangkut dalam kesesakan jalan raya. Tahap adrenalin aku meningkat lebih dari biasa pagi tadi seiring dengan lajunya pemanduan aku, takde dah nak bersantai  memandu sambil dengar Korean Song..

Alhamdulillah perjalanan dipermudahkanNYA dan kini perlu berhadapan dan memulakan tugas di tempat baru. Suasana baru, rakan kerja baru, tugasan baru... dipendekkan cerita semua barulah di tanah jajahan baru ini. 

Segala kenangan akan terpahat kemas dalam lipatan memori. Oklah.. aku offline sekejap, akan mengambil masa untuk online kembali di sini.

StatusHati: Bukan bermaksud untuk berkongsi, sekadar luahan rasa di sini.. 

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...