Followers Remaja Purba

Sunday, October 25, 2015

Senang-senang nak bodohkan orang..


Kedengaran di telinga..

'Bodoh..'
'Kaulah bodoh..'
'Kaulah..'

Wah.. sedapnya bahasa..
Kalau dah rasa pandai sangat jangan sekolah dah..
Eh!Takde pulak yang nak tegur tu..
Kalau dengan aku memang kena jerit dah..

Ini.. sepender pun mak belikan..
Makan minum pun orang tua tanggung..!
Senang-senang nak bodohkan orang..

Sebab tu kalau anak-anak aku main dekat luar..
Aku standby je dari dalam rumah..
Bila kedengaran suara berbunga pergaduhan..
Selamba kujeritkan anak-anak suruh masuk dalam rumah..
Telinga aku ni payah nak hadam.. cepat je darah naik ke kepala..
Nak pulak kalau perkataan tak elok kedengaran..



StatusHati: Susah hati bila anak mula membesar ni..


12 comments:

PeRdU cINta said...

Itu sebaiknya..sebab takut terpengaruh lagi dengan perkataan2 yang kurang elok didengar.

Fidah Shah said...

iissskkkk..tak best nya ada element negatif yang macam tu. Kalau boleh jangan lah expose anak2.

Nafisa81 said...

Hehe..dah namanya budak budak...memang tugas ibubapa la yg pantau pergaulan...percakapan srmua tu....

ohpanduan panduan said...

Memang susah jika anak-anak bergaduh keluar perkataan macam ni. Mungkin sebagai nasihat. Cakap Allah tak suka kita cakap macam tu dan bergaduh.

OhPanduan said...

Kena didik anak ikut cara agama. Terapkan nilai-nilai agama. selalu cakap yang baik-baik dengan mereka. Semoga Allah baikan keadaan mereka.

Jobdirumah Buat Duit said...

Itulah gaya gaya anak-anak sekarang. Mungkin sebab berkawan mereka tercakap juga benda-benda macam tu. Terkesan sama.

HeNRieTTa JoSe said...

btul tu....kdg kdg terkejut jgk dgr perkataan bdk bdk time gaduh...klu anak anak yang buat kerja skulah drumah rietta, rietta brani jugak tegur...tapi anak org len, maw kita plak yang dmarah...

Yana Libra said...

risau gak jd mak ni kan...kena alert

Malinda said...

aduh dik kat tempat akak ni bukan setakat pekataan bodoh je keluar abis sume haiwan halal dan haram di sebutnye tu belom campor segala carutan yg akak dengo pon malu...kadang2 menyirap gak darah tapi bila akak tengok mak pak diorang tu rilek je tak tegur pon perangai anak tu jadi sapa la akak ni untuk menegur...mintak2 jangan la ada anak2 akak yg berperangai lagu tu...kalau kat depan akak memang senang je akak tangan2 kan tapi kalau kat luar tu memang susah kite nak kawal...

Puan Kutu said...

memang pengaruh luar ni macam2 semuanya tak elok utk perkembangan anak2.susah hati..parents la kena main peranan..sy pun pernah hadap situasi sama..sakit otak bebel marahkan mak bapak depa.huhu harap anak kita dijauhkanlah kan..perkataan kena jaga..kerana mulut badan binasa..

iryanty ahamad said...

anak 2 kalau bergaul memang kena pantau...pergaulan memang penting..tapi biarlah pergaulan yang positif..

aRz MoHa said...

Itulah. Bila didik perkataan baik persekitaran pula mempengaruhi alangkah indahnya kalau masing-masing IBUBAPA perhatikan anak-nak

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...