Followers Remaja Purba

Thursday, October 22, 2015

Mengimbau kenakalan zaman sekolah


Bila mengimbau kenakalan zaman sekolah, buat aku senyum malu sendirian..
Kenangan aku dulu.. setakat nakal buat drama sikit jelah..
Takdelah sampai tahap sampai dapat surat amaran.. kena gantung sekolah jauh sekali..

Antara kenangan paling epic aku rasa..
Kena denda lari keliling padang sekolah.. tak cukup lari.. tambah pulak berjalan itik..
Dahlah aku pegang title pengawas sekolah masa tu..
'Awak sebagai seorang pengawas sepatutnya tunjukkan contoh dan sikap yang baik, ini tak awak sekali join dorang..' cikgu disiplin menegur aku..
eerr.. kena denda sebab bergayut di palang tiang gol kalau tak silap..
Aku malu sebab 'habislah.. mesti dia nampak aku kena denda..' itu yang terlintas dalam fikiran.


Setakat kena rotan, berdiri atas kerusi, kena cubit, kena marah.. itu normallah..
Tapi senakal-nakal aku, takdelah sampai simpan dendam pada cikgu-cikgu berkenaan..

Mengadu dekat mak..?
Memang taklah.. silap-silap kena bantai lagi ye ada..
Sebab mak garang.. cukup lengkaplah pakej kegarangan mak..
Apa yang berlaku dekat sekolah, aku memang takkan mengadu dekat mak dan ayah.. kecuali perkara yang baik-baik je..
Perkara yang tak baik tersimpan kukuh dalam hati..
Kes takut kena marah dan kena bantai dengan mak.. kehkehkeh..

Tu memori zaman sekolah rendah..
Masuk sekolah menengah..
Ada jugak cikgu tanya berminat tak untuk jadi pengawas..
Kali ni.. No! Memang akan kuelakkan..
Aku cuma nak rileks santai, bagi peluang kepada yang lebih layak..
Darjah kenakalan aku pun turut berkurang.. sikit jelah..

Bila teringatkan kenangan ni, terlintas jugak di fikiran..
Di manalah si dia sekarang agaknya..?
Masihkah dia ingat pada diriku..?
Kata sayang..? kan.. kan.. kan..



StatusHati: Kalaulah boleh diulang semula detik itu.. kalaulah..



9 comments:

aryan azra said...

memang kalau diingatkan zaman sekolah paling bestkan...nakal2 sikit2 tu biasalah, kalau skema sangat tak best juga hahaha, takde kenangan yg nak diceritakan pada anak2...mak dulu kaki buku...macam tak best je hehehe kalau mak dulu pernah kenda denda dengan cikgu...haaa mesti anak2 minat nak dengar...

terima kasih singgah blog akak, akak follow sini #888

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Zaman sekolah lah yg paling indah Aiza..
Bab kena rotan tu jgn cakaplah..
Ada je kenakalan yg dilakukan..

Hai teringat cinta monyet ke aiza :D

paridah said...

jarang jumpa pengawas yg nakal di sekolah ni ai...kak xjadi pengawas tapi asyik jadi ketua darjah jer..kennangan zaman sekolh yg manis indah.

norhidana miswan said...

hahahhaah boleh tahan akak nakal ek bergayut kt tiang gol... agak2ada tak yg ngikut pangai akak masa remaja tuh hehehe...

dana dulu pun masa sekolah rendha jd pengawas sekolah menengah takmo jd pengawas sbb konon2 best jd geng jahat hahaha... pakai kain sapu lantai pastu pakai kasut belakang tinggi... rasa dh jahat sgt masa tu hehehhe

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Zaman sekolah memang banyak kenanagan. Yang paling manis bila tahu keputusan periksa. Semua orang datang.

Jobdirumah Buat Duit said...

Pengawas pun ada yang nakai juga yea. kena rotan lebih macam ni.

OhPanduan said...

Banyak kenangan manis masa sekolah. Tengok anak-anak sekolah. Teringat zaman kita sekolah juga.

PeRdU cINta said...

Hehehe...bila tengok budak budak galas bag..owh rindu..rindu zaman sekolah.

m.u.l.a.n said...

Best best dulu pon selalu kena denda.. Kenangan yg tak dapat dibeli.. Anak2 skrg x byk kena denda kan..

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...