Followers Remaja Purba

Thursday, October 15, 2015

Allah itu adil.. cantik aturanNYA..


13 Oktober 2015..

Dari 1640 hingga 1940..
Perjalanan yang sepatutnya memakan masa hanya sejam..
Telah menjadi 3 jam..

Pemandangan Federal Highway dari atas susur Subang Jaya


1 jam hanya di susur Subang Jaya ni sahaja..


Lebuhraya Persekutuan sesak kedua-dua arah..
Susur Subang Jaya sesak kedua-dua arah..
Lebuhraya NKVE menghala ke Shah Alam turut sesak..
Bukan sedikit kesesakan yang aku hadapi..

Dalam keletihan.. aku cuba bertahan..
Dalam kepenatan.. aku cuba mengawal emosi..
Namun.. tetap tergelincir..
Hanya sikap segelintir pemandu yang membuat onar..
Hilang jugak sabar di hati bila bertemu pemandu sebegini..

Dak Kakak, dak Adik dan dak Nuha letih menunggu aku..
Maafkan ibu..
Bukan sengaja ibu nak balik lewat..
Tanpa sempat berehat.. perut anak-anak kudahulukan..
Sempat bersilat di dapur menyiapkan makanan..
Lewat dorang makan malam..
Menambah sedih bila dak Nuha tak sempat nak jamah makanan yang ada..
Tertidur kepenatan di sofa..

Tapi..
Allah itu adil..
Cantik aturanNYA..
Dalam penat terkejar-kejar..
Dak Nuha lena hingga ke pagi tanpa merengek meragam..
Sikitpun tak terganggu rutinku ketika itu..
Ketika keletihan dan emosi sedikit tercalar..
Dapat berehat dengan izinNYA..
Alhamdulillah..


14 Oktober 2015..
Berehat bersama anak-anak di rumah..
Bersantai sambil membaca novel..
Part ni yang aku lomah..
Sanggup berjaga sampai lewat malam..
Tapi.. yang peliknya tak jugak habis membacanya..
Kalau dulu.. 2 hingga 3 jam selesai..
Sekarang.. eemm.. faktor usia..? Rutin harian..?



StatusHati: Degilnya hati ini kerana masih mengingati..



15 comments:

lieyalatif said...

Allahuakbar...dgn hujannye ...mmg jalan sesak... sesabar2 mcm mane pun kalo depan mate ade pemandu2 yg tak bertamadun mmg boleh naik amarah kite kan kak..... in sha Allah kak...moga hari2 mendatang dipermudahkan segala urusan.....

Nurzakiah Hanum said...

betul tue yakin dan percaya pada allah kan

PeRdU cINta said...

Dugaan itu dari Allah..besertanya juga penyelesaian yang tidak terduga..

idzwa kamaruddin said...

allah lama nyer jem sampai 3 jam...

Zaza Abdul Latif said...

apa yang terjadi semua telah diaturkan & ada hikmah disebaliknya
sebagai hambaNya, kita harus terima & redho :)
Sabar banyak2 ya Mak Budak =)

norhidana miswan said...

akak... rasanya blum abis bln oktober lg nih... akak kok dh smpai november hehehhe...

lamanyer jem tu kak, klau dana pun msti kepenatan... sian dk nuha msti lapo dia tuh

aizamia3 said...

Norhidana..
Allahuakbar.. yelah Dana..
Dari semalam ada je kesilapan.. huhuhu..
Ok.. akak dah betulkan bulan tersebut.. ;)

tiga lalat said...

bengang kann kalo ade org potong Q masa trafik jem., huhu2

JR said...

Jom mai pindah Alor Setar, di sini tak ada jem, kecuali dekat2 hari raya puasa bila ramai perantau balik...

Delimasari said...

dugaan betul tu kan

Malinda said...

walau penat mengharung jem perut anak2 lebih penting kan dik...penat sangat agaknye dak nuha tertido sakan...akak pon sekarang ni malas dah nak membeli buku baru sebab cam malasnye nak membaca kang kalau beli membazir je duk teperap...betol tu dulu akak pon pengila novel jugak ^_^

Qaseh Abadi said...

rasa geram ja klu org potong sebelah kiri.. pulun menghimpit.. sabor ajelah

Kakzakie said...

Nuha dah terlalu letih agaknya sampai lena hingga ke pagi.

SalbiahM said...

3 jam kak..sabar jelah..pahit yang terpaksa ditelan kalau duduk KL ni..apa-apa pun, tanggungjawab seorang ibu tak diabaikan.

aiman mania said...

besarnya pengorbanan ibu kalau diorg tau...........hahahhaa..saya dah lama tak baca novel..kalau dulu kemain layan novel kalah pompuan...


klik2 nuff dia..kalau sudi kliklah kita pnya..ahahahhaaa

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...