Followers Remaja Purba

Monday, March 14, 2016

Sukar untuk aku tebak rasa hati ayahku..


AYAH..
Ayah seorang yang pendiam.. tak banyak cakap..
Ayah bukanlah berjawatan tinggi, hidup sederhana..
Ayah bukan jenis suka memukul anak-anak..
Ayah sangat penyabar orangnya..
Ayah banyak memendam perasaan..
Ayah pandai menyimpan masalah jauh dari pandanganku..
Tak pernah kudengar ayah merungut apatah lagi meninggi suara.. 
Pinjam ayat dari SINI..


Sukar untuk aku tebak rasa hati ayahku..
Ayah jarang nak berkongsi rasa dengan kami..
Dan.. kemuncaknya..
Semalam ayah memerlukan pertolongan..
Memang sungguh tak sampai hati untuk aku hampakan..
Tak kuberitahu ayah yang aku tengah menahan sakit pinggang..
Demi ayah.. kugagahkan jua..

Sedih aku melihatkan keadaan ayah..
Sampai begitu sekali ayah diperlakukan..
Andai ayah aku bersalah sekalipun, bukan itu caranya..
Bila kena dekat batang hidung sendiri, sesuka hati aje nak ketepikan hukum..
Itulah manusia..
Hukum tu boleh berubah ikut keadaan diri sendiri..

Aku tahu ayah seorang yang kuat..
Moga dengan kekuatan tersebut buat ayah lagi kuat dan terus kuat..
Sabarlah ayah..
Apa yang dah lepas, tak usah disambut lagi..
Biarkan, usah diambil peduli lagi..
Kami, anak-anak dan isteri ayah ada di sisi ayah..


StatusHati: Aku cuba menyingkirkan rasa sakit hati ni atas apa yang terjadi..



11 comments:

Kakcik Nur said...

Bertabahlah ayah... semoga rahmat Ilahi sentiasa bersamamu...

Kamsiah Yusoff said...

sebak teringat ayah kat kampung..

idzwa kamaruddin said...

sedih nyer kak :(

Aimaniman Ezaiza said...

sedihnya baca,.. akak pun teringat mak ayah kat kampung, walaupun cuti sekolah seminggu, x de masa nak balik kan? sedih sangat, tapi komitmen kerja menghalang utk balik, tapi bila teringat time kecik2 abah buat apa2 saja utk anak2, rasa x tergamak x melawat mereka.. ayah memang kalau bleh x mau menyusahkan anak2 dan x mau berkongsi masalah mereka, malah mereka plak yg cuba nak atasi masalah kita...

paridah said...

AYAH KITA XBERNIAT NK SUSAHKAN ANAK2NYA N BANTULAH APA SAJA WALAU XDIMINTA.

makchaq said...

Ayah ke mak memang jarang nak minta tolong dari anak2.. kalau ayah minta tolong tu memang dia betul2 perlukan pertolongan... semoga dipermudahkan segala maslah ayah ai..

norh said...

moga dipermudahkan ye utk apa jua urusan..

saniah ibrahim said...

Akak dah tak punya ayah tapi ayah pada anak2 akak ni pun sama sikapnya dgn ayah aiza....tak suka menyusahkan anak2 wlpun bermasalah.
Akak harap urusan ayah aiza akan dipermudahkan.

izzah said...

ada hikmah atas tiap kejadian..moga ayah sentiasa kuat dan kekuatan yang Allah bagi tu kadang-kadang hadir dari keluarga sendiri...

Kira Sakura said...

Uishh kenapa ni kak? Hopefully semuanya dipermudah dan berakhir dgn baik

Kira Sakura said...

Uishh kenapa ni kak? Hopefully semuanya dipermudah dan berakhir dgn baik

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...