Followers Remaja Purba

Monday, July 21, 2014

Resepi Pie Tee



Dah lama sebenarnya tersimpan sebagai draft dalam blog mak budak pasal resepi ni..
Tiba-tiba teringin pulak nak buat jadikan stok untuk raya nanti..
Kali pertama aku melihat rupa bentuk pie tee ni di blog kak Kamsiah..



Gigihlah masa tu aku mencari acuan dan tempat penimbang ni..


Try.. test.. error.. Maklumlah mak budak baru nak belajar..


Hasil dari percubaan demi percubaan..
Sebenarnya hubby lagi banyak buat dari aku buat..


Nah.. paling senang.. masukkan coleslaw... ---> pun hubby yang buat.. kehkehkeh..



BAHAN-BAHAN KULIT PIE TEE:
180 gram tepung beras
50 gram tepung gandum
50 gram tepung jagung
350 ml air
1 biji telur gred A, dipukul sedikit
Secubit garam


CARA MEMBUATNYA:
  1. Satukan tepung beras, tepung jagung dan tepung gandum, gaul rata dan ayak. Masukkan secubit garam dan telur, kacau rata dan tuang air sedikit demi sedikit dan terus kacau hingga mendapat bancuhan yang sebati. Tapis dan ketepikan sebentar.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam, kemudian celup acuan pie tee ke dalam minyak panas tadi, biar kurang lebih 30 saat. Angkat acuan tadi dan celop dalam bancuhan tepung, tapi jangan sampai atas, buat macam gambar di atas tu.
  3. Kemudian masukkan ke dalam minyak panas, dan biar hingga kulit pie tee mengeras. Benamkan acuan dalam minyak panas hingga sampai ke dasar kuali, tujuan untuk menjadikan bahagian bawah pie tee rata dan boleh berdiri tegah bila siap nanti.
  4. Tanggalkan kulit pie tee dari acuan, kalau susah, longgarkan dengan garfu atau lidi sate. Goreng hingga perang sedikit, angkat dan toskan atas kitchen paper towel. Buat kaedah sama untuk baki bancuhan tadi, hingga siap. Bila sejuk simpan dalam bekas kedap udara.

Resepi di atas adalah dari CikMat Gebu..




psstt: Tinggal beberapa hari lagi nak menyambut Aidilfitri tapi persediaan raya belum juga aku buat..





14 comments:

Rizziela said...

rajinnya buat sendiri

Nurzakiah Hanum said...

nak cuba la
thanks for sharing

nur anis said...

oo..pie tee ke nama kuih ni..pernah gak makan..

Cik Asma BLuppy said...

comel pulak pie tu.

faraherda.razalan said...

Dapp! Dapp! Sy suka inti tu klu inti popia. Yummeh!

Aziela said...

Akak memanggg suka. Masalahnya, tak rajin..hehehehhee

asyifa mustaffa said...

Rajin2...! Nak ngadap api dgn mnyk panas tu...mmg perlukn kesabaran...!

Kakzakie said...

Buat ni nak kena rajin. Tapi kalau ada mould banyak cepat sikit siapnya..

PetakBunga said...

x pernh tgok alat cangih ni..

uncle gedek said...

laaa... macam tu ke acuan dia? uncle ingatkan tukul!!!

Izni Hafiz Abdul Rashid said...

Boleh lah cuba nanti... terima kasih kongsikan resepinya disini...

Amanda Suria said...

Buat pai tee isi udang sedap ni

UmmuAidan-Arissa said...

nengoknya cam senang jugak tuh..tp acuanlah mslh nyer mana nak carik..huhuh

Elvy Nellysha said...

kita kuih tunjuk je..hehh

folo...jom folo kita...dtg bawa entri bloglist..jom join...

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...