Followers Remaja Purba

Tuesday, July 22, 2014

Kuih Raya dan Bunga Api..



Di Akhir Ramadhan..
'Ibu.. bila ibu nak buat kuih raya Kakak..?'

Ni yang den lomah ni bila dak Kakak request minta buatkan kuih raya..
Bukan tak nak buat tapi tahun ni aku takde standby langsung walau sebalang kuih raya..



Di Awal Ramadhan..
'Ibu.. adik nak main mercun ibu..' dak Adik pulak merengek..

Ni lagi sorang..
Bukan aku tak nak bagi dia main tapi dua tahun lepas, dia main bunga api dengan anak jiran, kena api kat bawah mata dia..
Mengamuk aku masa kejadian tu.. sebab takde yang mengaku..

Sejak tu, memang aku tak bagi langsung dak Kakak dengan dak Adik main kat luar rumah bila Ramadhan tiba..
Merengeklah macam mana pun.. aku jadi fobia + takut kalau jadi lagi macam tu..
Nak pulak mercun, bunga api zaman sekarang ni ntah apa-apa..
Tapi waktu Raya aku  bagi juga dorang merasa.. masa ni takpe sebab ada kawalan dari orang dewasa.. Lagipun bersama sepupu-sepapat je.. Jadi takdelah ralat sangat..


Dak Nuha pulak..
Tak reti dok diam.. tengah aktif.. melasak jelah kerja dia..





psstt: Tak perlu mengambil tindakan yang boleh merosakkan kebahagiaan diri..


17 comments:

Nurzakiah Hanum said...

ye la tengah aktif kan

Ann Ishak said...

malam ni buat kuih raya ye...sian dak kakak :)

Kakzakie said...

Betul biarlah mereka menangis demi kebaikan. Daripada kita yg menangis kalau terjadi yg tak diingini...

Zaza Abdul Latif said...

nasib baik diorang tak mintak ko bakar lemang Bedah! hahahha

Khairul Bariah said...

boelh bg main tp setakat bunga api tu boleh lah..kita kena tgk2 lah masa dorang main tu. mercun jgn, bahaya.

Norniwanie Nasarudin said...

Budak2 tengah lasak memang kena pantau kan kak..
btw, wanie done follow sini..Jom follow back..:)

asyifa mustaffa said...

Btul la tu..bnga api biasa tu...klau x jaga btul2...belerangnya mmg bole meletis...bahaya gak...

♥ Mrs. Secretary ♥ said...

Betul tue..bagus kita kena tegas untuk kebaikan..kalau jadi apa2 sapa yg ssh..kita jugakkk.. =D

Cik Asma BLuppy said...

ish bahaya betol main mercun sampai kena bawah mata. kena ade pengawasan orang besar ni.

uncle gedek said...

bak sini biar dia main bunga api dengan uncle...

Amanda Suria said...

Must alert dan extra carefull...harap2 xde yg membimbangkan...budak2 nk membesar kan

eMMe said...

pikir byk kali ni nak bg twin main bunga api ke tak, buatnye dia pegang api tu, tak pun besi bunga api yg kucing tu... kan..huhuhuh...

UmmuAidan-Arissa said...

sy pun akan buat camtuh jugak..baik beringat sebelum kena..tp sekut raya tuh eehemmm..sian dak kakak..hehe

Knor said...

tunjuk jer tgn2 kudung akibat benda tu

Izni Hafiz Abdul Rashid said...

Kena jugak bagi anak-anak tu mencuba... at least bila besar nanti ada kenangan dia semasa raya nak di cerita pada cucu awak nanti...

ros_reeza said...

yup. lebih baik mencegah kan.. menyesal pun tak guna kalau terjadi nanti..

Aziela said...

Akak main tunjuk2 jer tetiap tahun yang...

Psst: Raya ke-3 akak dah keje...huhuhuhuhuhu

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...