Followers Remaja Purba

Thursday, July 10, 2014

Jangan cerita tentang rehat bila dah balik ke rumah




Meminjam kata-kata kakcik Seroja..
'Jangan cerita tentang rehat bila dah balik ke rumah'


Bila dah masuk bulan Ramadhan ni, rutin harian berubah sikit dari kebiasaan..
Kebanyakkan orang akan lalui perkara yang sama aku buat..


Bangun untuk menyediakan sahur.. ---> gigih aku walaupun tak cukup tidur..
Kemudian bersiap untuk pergi kerja..
Anak-anak diuruskan oleh hubby ---> terima kasih ye bang..


Petang sebelum berbuka..
Kalau dah pergi kerja berhadapan jalan yang sesak luarbiasa.. balik kerja macam tu jugaklah..
eemm.. aku rasa memasing panik nak balik cepat takut tak sempat nak menyediakan menu untuk berbuka. ---> akulah tu salah seorangnya..

Tapi..
Alhamdulillah setakat ni, hubby banyak membantu kat dapur.. Tak cukup rutin di tempat kerja.. balik rumah jadi chef in d house pulak.. ---> aku tahu nak request je.. kehkehkeh..




 Menu berbuka semalam..

 Chicken chop home made by chef hubby



 Menu ni aku yang masak..

 Daging masak lemak tak berapi cili api, kobis goreng..
Cek mek molek tiada dalam gambar..
Sirap selasih..




Fuh.. penat menggeletar kepenatan petang semalam bersilat kat dapur memasak.. ---> gara-gara aku cuma dapat tidur 2 jam sebelum bangun sahur pagi tadi..

 
Sementara nak masuk waktu berbuka.. dak Nuha makan dulu..
Kesian kat dak tecik ni.. selesema teruk.. 





psstt: Teringin nak makan sambal sardin.. dapnye kalau dapat.. tapi bila sampai kat rumah menu mesti bertukar..




15 comments:

Ema Johari said...

memang jem teruk bulan puasa ni..keluarlah seawal mana pun kereta berderet atas jalan...hujung Ramadhan nampaknya baru lega sebab ramai dah bertolak balik kampung nanti. Geramnya tengok paha dak nuha ni...nak gigit-gigit jer.. mujur ada suami yang membantu kalau tak sempat nak masak.

Daddy Ziyyad said...

saya bantu belikan apa yg di pesan aja..beli kat bazar..hihihi..memasak? mmg saya tak tahu...:)

♥ Cm¬™ shIem¬™ ♥ said...

salam aizamia..
hehe..setuju sangatttt.. rutin harian cma berubah sejak ramadhan ni.. bangun seawal jam 4 pagi.. terus celik sampai ke petang.. balik keja rushing pulak nk sediakan juadah berbuka..hihi

Mama Vogue said...

Memang lega kalau encik suami pun membantu sama kan..

Jalan jem teruk setiap petang tu mmg terpaksa redho je..huhu

Kakzakie said...

Kakak pulak bulan ramadhan banyak rehat sebab pagi tak perlu buat sarapan, tengahari tak payah masak, buka beli di bazar - lepas terawih terus zzzz.... sahur masak sayur bening/air dan ayam goreng/ikan goreng aje - senang:)

Cik Asma BLuppy said...

biasa la perempuan mesti nak cepat balik. dah la jalan jem. sabar je la.

Teacher Basariah said...

salam ramadhan

jom lwt http://teacherbasariah.blogspot.com/

ZazaMyMoon said...

mmg tak cukup tido dibuatnya..
lepas buka puasa kemas2 apa yang patut.. suami plak pergi hantar anak2 tuisyen.. yg kita kat rumah ni prepare apa yg patut plak utk masakan esok bersahur.. kena bgn seawal 4.30am prepare apa yg patut.. lps tu gi kerja.. balik kerja rushing nak masak plak.. adoii nasib ada suami yg boleh membantu kann.. :)

Nurzakiah Hanum said...

best kan kalau si suami membantu

Aziela said...

Akak kalau balik rumah bujang kat KL, baru boleh berehat. Tapi hati dok rindu hubby dan Adam jer lah pulak...

ANIM said...

satu bonus tu bila suami tahu memasak dan pandai memasak...

uncle gedek said...

memang betol...

uncle pegi opis untok rehat... hehe

babYpose said...

comelnya Nuha,, ada nikmat sebalik keletihan bulan puasa mi...lemak tak berapi tu yum tu :)

JR said...

Saya juga setiap hari dibulan Ramadhan bantu isteri didapur utk juadah berbuka, dah jadi rutin sejak mula2 kahwin. Time bersahur pula, cuma saya sorang yg bangun buat apa patut, bila semua dah siap baru panggil isteri dan anak2 utk bersahur...

azieazah said...

Memang takda makna nyer nak rehat kalu dah balik kerja. Lepas berbuka pun ada kija lagi. Rehat pun time tidor tu lah.

Apapun, kagum dengan cik hubby awak!

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...