Followers Remaja Purba

Saturday, February 20, 2016

Bila aku sibuk berdiet..



Dulu.. lama dulu..
Bila tengok body dah mencanak naik tak slim, mulalah sibuk nak kuruskan badan.. Mind set nak slim tapi asyiklah dok makan.. Macam mana nak kurus.. Sudahnya berangan jelah..

Kemudian..
Setahun lepas.. aku nekad..
Ditambah rencah tertubuhnya 'group mental'ku..
Ironinya mereka kukenali di alam maya..
Merekalah penggalak terbaik dalam usaha 'nak slim tak nak gemuk'..

Tapi biasalah..
Kita ni tak pernah sepi dari mereka yang hanya pandai berkata-kata..
Kalau tak kuat semangat boleh lebur impian nak slim tu..
Setahun aku bertahan..
Katalah apa saja..
Kutuklah apa saja..
Aku cuba menepis sedaya-upaya..
Aku tahu keupayaan sistem badan aku..
Pelbagai eksperimen terhadap diri sendiri telah kulakukan..

Aku berjaya buktikan malah mampu menepis kata-kata mereka..
Hidup ini ibarat roda..
Mereka yang mengata tu lah datang kepadaku bertanyakan rahsia aku..
Aku tak berahsia malah pernah share dalam blog di SINI..
Kata kunci.. sabar dan kuat semangat..
Biar lambat asalkan maintain..
Nak kurus senang.. nak maintain tu yang payah..

Aku takdelah slim macam model, jauh panggang dari api..
Tapi puas hati bila mampu menyarungkan kembali sebahagian baju zaman Remaja Purbaku dulu.. yang sebahagian lagi kena diet bagi slim lagilah gamaknya.. Tak sesia aku tak buang, kan dah boleh pakai semula.. kihkihkih..

Kini..
Aku masih berusaha.. walau tak segah tahun lepas..
Bila aku gemuk, hubby tegur..
Bila aku cuba diet, hubby cakap jangan kurus sangat.. nanti peluk tak sedap.. wakakaka..

Akan datang..
Kena shopping baju baru..
Baju sedia ada tak sesuai dah, cutting lari.. huhuhu..
Moga usaha 'nak slim tak nak gemuk' aku ini berjaya mencapai target yang aku inginkan.. Lambat pun takpe janji kekal bertahan..


StatusHati: Ku tak akan bersuara.. biarlah masa yang menentukan..


6 comments:

  1. Bilalah kakcik nak mula menguruskan badan ni... :(

    ReplyDelete
  2. betul tu nak maintain bukan senang..biar turun sikit2 jangan mendadak..pastu nk maintain susah..semoga berjaya mencapai target berat badan yg diingini.

    memang mula2 nk mula tu susah..bila dh mula tu just ikut flow.makin byk berat turun makin semangat la.tak payah pun janji ada azam..

    sy lepas bersalin ni kena kurus balik la.
    skang ni makan dulu.haha..

    ReplyDelete
  3. Okje pun nak slim jugak Aiza tp tulah berangan jer, makan sedap aje mcm mana nak slim huhu....

    Jelesnya....tak nak makan nasi ar....

    ReplyDelete
  4. teruskan usaha kak. u can doitttttttt

    ReplyDelete
  5. officemate kak lea sibuk dgn diet atkins, kak lea nk tmbh berat, diorg nk turunkn berat pulak... huhu

    ReplyDelete
  6. Betul tu, you! Setakat kata nak diet, memang senanglah. Hari-hari boleh simpan niat. Nak buat tu yang susah. Nak dedikasi lagilah seksa kalau tak kena gaya. Adakalanya bila dah dapat target yang dikehendaki, mulalah start lupa diri semula. Itulah masalah yang paling susah nak diselesaikan ^_^

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...