Followers Remaja Purba

Wednesday, April 1, 2015

Suka atau tidak.. Nah.. hari ni bermula dah..



1 April 2015..
Bermulalah era Cukai Barang dan Perkhidmatan ---> GST..
Tercatat terpahat dalam sejarah blog Mak Budak perkataan GST tu..



Hi GST.. from dak Nuha..




GST..?
Sebab sampai masa tetap kena lalui jugak..
Suka atau tidak.. Nah.. hari ni bermula dah..
Aku tahu.. termasuk aku sendiri.. takut dan gelisah andai GST menyebabkan harga barang naik..


Tapi memetik kata Mat Lutu dalam Berita Harian hari ni..

Kerajaan dah bagi jaminan, GST tak membebankan rakyat..
Kalau dulu ada Cukai Jualan dan Perkhidmatan, sekarang ada satu je.. cukai itu hanya 6 peratus..
Kerajaan boleh kenakan GST untuk semua barang dan perkhidmatan..
Tapi apa gunanya GST kalau rakyat dibebankan.. dan sebab itulah dikecualikan banyak barangan dan perkhidmatan daripada dikenakan cukai ini.
Patutnya rakyat rasa lega dengan jaminan ini.

Kempen Penerangan mengenai GST perlu diteruskan dan pihak Kastam sendiri telah mengeluarkan macam-macam buku panduan mengenai GST.. yang ni aku belum dapatkannya lagi..

Memang takde sistem cukai yang sempuna dalam dunia.. tapi selepas pelaksanaannya moga ianya memberi manfaat kepada rakyat..




psstt: Think Positive..




17 comments:

Rai OurKizuna said...

sistem cukai mmg takde yg sempurna.. zakat je sempurna kan kak.. selamat ber GST.. hehehe

❤Kamsiah❤ said...

peaceee Nuha...:)

Daddy Ziyyad said...

Saya setuju 300% dengan Rai

Zaza Abdul Latif said...

hadap kan je lah.. nak buek mcm mana kannn... *nanges* huhu

norhidana miswan said...

hmmm tak membeban ye... blum apa2 dh terkujat beli mkn kt cafe kene cas gst kui3

Aziela said...

Setuju dengan Rai. Sistem mungkin ok, tapi dapatkah pelaksanaannya di selaraskan oleh semua? Pastkah tiada yang ambil kesempatan? Aduh...

tiga lalat said...

Salam. Hee sibbaik minyak tak nek harga arini mak kann ;p

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam aiza,
iolsghaser dari dok perabeh masa dok terang sana sini
lebih baek lebihkan usaha dari aspek pemantauan
bagi iols kan3
kan ker deme kata patutnya GST ni bebankan rakyat
rege tak naek
peniaga yag ambil kesempatan naekkan rege
so kena la PANTAU
barula tak naek yer dop he3 :P

Irra Hady said...

salam semua, memang semua takut dgn kenaikan harga...peniaga pulak mencari ruang dan peluang utk berbuat demikian...so kita kena bersedia dan pastikan tidak ditipu dgn peniaga yg mcm ini.
pantau dan semak setiap peniaga yg mendakwa mereka kenakan GST

http://irrahady.blogspot.com/2015/04/cara-menyemak-status-gst.html

moga memberi manfaat

نورعيم said...

comelnyaaaa dak nuhaa :)

gst tanya apa khabar?? :p

idzwa kamaruddin said...

yaa selamat bergst

NEKCIK said...

aduhaiii melambung lambung barang naik..sib baik hujan masih turun kaaan

ewanthology said...

hermmm...ok

Puan Kutu said...

mmg sepatutnya begitu.tapi entah!kita ni la sebagai pengguns kena bijak!

hye nuha..kiut betul anak Dara awak

JR said...

Dan kelam kabut di mana-mana kerana ada juga yg ambil kesempatan naikkan harga atas nama GST.

Khai♥Rin : anies said...

nk melaksanakannya tu boleh tp ruang utk beri pemahaman kepada umat malaysia ni perlu panjang. tak cukup 2 tahun utk buat org betiul2 fhm... (dlm bajet 2013)

Mummydearie said...

Nak tak nak, haruslah ditempuhi. Dah begitu katanya, kita tengoklah macamana. Tapi setakat ni memang tengok harga barang macam naik aje takda yang turun!

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...