Followers Remaja Purba

Wednesday, November 25, 2015

Makin pujuk makin kuat rengek tangisnya


Kisah kelmarin..

Dak Nuha sikit punya meragam, tak hagak aku tengok..
Makin pujuk makin menjadi rengek tangisnya..
Ni gara-gara rutin harian dak Nuha teralih..
Biasalah.. cuti sekolah.. semua ada kat rumah pengasuh..
Jadi.. masa tidur dak Nuha dah jadi masa dia bermain..


Ragam pertama..
Menangis berebut tab dengan dak Adik nak main game..
Bila kubagi tab kecik tak nak.. demand.. nak yang besar je..

Ragam kedua..
Dah berlengas kepenatan main dekat taman rumah petang tu, bila suruh mandi dia bantai meraung tak nak..
Dengan kuasa veto yang aku ada, mandi time..

Bila dah lepas mandi, saja kusakat dak Nuha..
'Tak payahlah gosok gigi..'
Budak tak cukup tidur kena usik, menangislah dia..
Nada pelatnya kata dak Kakak ejek kata gigi buruk kalau tak gosok gigi.. sambil gosok gigi sambil mengomel.

Ragam ketiga..
Dah selesai mandi, nak pakai sendiri bedak..
Ok.. dah macam tepung gomak aku tengok..
Bila pegang baju aku melekat putih
Selamba je dia cakap nanti basuh cantiklah balik..

Oh!Anak..
Dalam diam kau hilangkan rasa marah dan geram dalam hati ibu..

Malam tu time tidur..
Tiba-tiba dia menangis.. dah macam kena 'usik sakat' lak..
Lagi pujuk lagi kuat tangisan dia..
Terus ku kejutkan dia bagi dia sedar..
Nampak sangat dia keletihan sampai macam tu sekali reaksinya..
Geleng kepala tengok kerenah dia..


StatusHati: Aku cuti hari ni, ada urusan peribadi perlu diselesaikan..


12 comments:

Mummydearie said...

Nak bermanja lebih tu, Aiza. Maklumlah semua ada di rumah cuti sekolah ni, dia minta perhatian lebihlah tu as anak bongsu kononnya ^_^

Sama perangai macam si my anak, Adik Cute. Kuat betul merajuk tak tentu pasal. Kita naik suara sikit jerk, dia dah bantai merajuk pura-pura meleleh air mata, sedihlah sangat kononnya. Bila kita cakap banyak jerk boleh pulak tu dia kata - Mommy, jangan cakap lagilah dengan Adik! Adik penatlah nak dengar!

Serius rasa nak babat jerk punggung tu!

saniah ibrahim said...

Macam2 ragam budak nuha ya....penat sangat agaknya bermain.
Sabo je lah aiza...

Falsya said...

betullah tuh ibu...dh basuh nnt cantiklah balik..hehehe..

paridah said...

bersabarlah dgn kerenah anak2 ai xlama dpt merasai saat indah itu..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Ragam anak-anak memang menguji kesabaran. Tapi itu lah. Kita dulu macam tu juga mak ayah jaga. Kena belajar sabar agaknya akak.

Jobdirumah Buat Duit said...

Itulah anak-anak. Dalam manja dorg kadang-kadang buat kita terhibur juga.

OhPanduan said...

Sabarlah akak yea. Hati-hati bercuti hari ni ;-)

Nurzakiah Hanum said...

singgah ptg

Yana Libra said...

penat sangat tu sampai ngigau..

Malinda said...

anak2 memang gitu dik kalau siang kepenatan bermain time malam mesti buat perangai...anak akak pon camtu jugak...kadang2 menangis tanpa sebab bikin hati maknye jadi tak keruan...

JR said...

Budak2 memang suka dipujuk, makin dipujuk makin kuat rajuknya utk menagih simpati. Kalau buat tak tau dia akan cepat henti merajuk tapi selalu tak sampai hati...

Kira Sakura said...

bebudak kalau main banyak tak cukup rehat tak cukup tido memang macam tu la peel nya kan. kita la yang bertabah banyak layan karenah dorg. kalau tidak jadi orang hijau la jugak kita kihkihkih

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...