Followers Remaja Purba

Tuesday, April 8, 2014

Disebalik kisah Cik Mek Molek..



  • Cik Mek Molek ni memang antara kuih yang aku gemari.. cuma tak pernah terfikir untuk membuatnya memandangkan aku bukanlah seorang yang suka memasak..
  • Berkebetulan dari entry blogger KakZakie mengundang rasa teruja nak membikinnya..
  • Cuma ketika itu dak Nuha dalam keadaan tak sihat ditambah pulak aku sendiri dah mula rasa tak sedap badan..
  • Tapi demi keinginan yang kuat dan semangat yang tak berapa nak berkobar-kobar ni, misi untuk merealisasikan keinginan akhirnya berjaya dibuat semalam..
  • Lagi hebat ditambah dengan jari tangan tersepit dekat cikputih ketika membeli ubi keledek itu..
  • Hasil dari usaha aku.. yang sebenarnya dibantu oleh chef hubby, akhirnya.. AKU BERJAYA..
  • Nak buatnya bukannya susah mana tapi sebab aku bukanlah dari kategori suka memasak.. tapi aku tetap rasa bangga dengan usaha aku itu..


Bahan-bahan yang diperlukan:


ubi keledek oren..


Rebus dengan garam sehingga empuk, buang kulit dan lenyek sehingga lumat..
Kemudian masukkan tepung gandum dan gaul bersama keledek tadi..
Agak-agak je sukatannya.. takut kalau terlebih tepung nanti cik mek molek jadi keras..
Bentukkan adunan tersebut dan letakkan sedikit gula.. kalau suka manis letaklah lebih gulanya..
Kemudian bentuklah ikut citarasa.. aku buat bentuk panjang.. bentuk tradisi yang biasa dijual..
Goreng sehingga kekuningan..
Angkat dan hidang..
Sungguh sedap dimakan bersantai bersama keluarga..


DAN..

Hasil dari usaha murni itu..



psstt: Pagi semalam aku gedik post kat group office aku pasal cik mek molek ni.. sudahnya ada permintaan..



21 comments:

Nurzakiah Hanum said...

saling tolong menolong

:: idzwa :: said...

nyumsssss ! 2 tumbs up!

Deq's Qienz said...

sedap ni saya pon suke..hehee

norhidana miswan said...

akhirnya berjaya jugak ek... kalu bt pakai keledek pepel msti lawo kan...

aTieYusof Family said...

wahh...sedappnya..lama tak makan kuih ni...:)

eMMe said...

oh sedap nye cik mek molek... rajin berkat kesungguhan.. ape yg kite usahakan, pasti berhasil, kenyang perot suke hati, hehehe...

Jay Ar said...

Nak cuba makan juga, nak minta puan isteri masak hujung minggu ini....

amirah said...

tak pernah cuba wat ai...sebab kalau buat karang makannya sorang la jugak..tu yg malas nk wat tu...

Kakzakie said...

Waahhh.... Nuha dah makan cekmek molek macam auntie buat ye. Gigih bukan main ibu Nuha ye sayang:)

Senang aje kan Ai.. bukan susah mana pun. tangan tersepit kereta teruk ke?

Knor said...

mcm nak buat jugalah...

hana hadi said...

makan panas2 sedap ni..

kakyon said...

bila gigit meleleh air gula dalam kuih tu..itu yg sedap..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bersemangat tolong menolong tu Aiza.. sesekali makan benda yg dah lama tak makan ni memang terujalah kan Aiza :)

t.a.t.a said...

Buat kecil² ala cucur leh tak? Sekali ngap aje masuk mulut. Ni jenis malas nak menggigit ni.

Nurfaezah Abdullah said...

molek sangat hehehe

Khai♥Rin : anies said...

sodap nyerrrr...tp sy lbh suka keledek purple ;-)

anyss said...

Assalamualaikum,
Fuhhhhhh! dah lama tak buat benda alah ni...dap! dap! dap!

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.aizamia3 ..
hehe..ade ternampak kat blog kak zakie..
menggoda selera la.. nyum3..

Petak Bunga said...

kuih org kelantan ni..
ikut ubi jugak, kadang jenis lembik..susah nk ulikan..

kenpa panggil cik mek?
haha..

Kesuma Angsana said...

best kuih ni, tapi KA lebih suka cucur badak sebb pedas hehehe

- AZIE - said...

comelnya..sy xpernah mkn pun kuih ni

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...