Followers Remaja Purba

Tuesday, June 30, 2015

#Cabaran20Hari Menu Wajib Bulan Puasa


Makin lama makin seronok task yang diberikan..
Makin tersisih entry yang sedang Q untuk dipublish..
Takpelah.. sesekali kita beralih arah.. berubah haluan..
Tapi tak bermakna aku lupakan yang sedia ada..


#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015 diteruskan untuk hari ke 4..


Menu wajib pada bulan puasa..
Dulu, kelmarin, semalam, hari ni.. nasi adalah menu wajib baik berbuka mahupun bersahur..
Setakat ni itulah menu wajib dulu dan kini..
Lauk pulak.. ayam memang khas untuk anak-anak..
Tahun ni catat sejarah tersendiri..
Seminggu anak-anak hadap ayam..
Sampai dak Kakak sendiri surrender takmo makan ayam dah..

Kebiasaan sayur yang menjadi pilihan..
Kacang buncis, kobis, bayam serta brokoli..
Lebih rela bersilat di dapur dari membeli di bazaar..
Selagi larat aku gigih masak menu untuk berbuka..
Penat memasak akan hilang bila terima ucapan terima kasih dari anak-anak..

Nak kata wajib sangat pun tidaklah kan.. tapi selang sehari mesti ada sambal..
Tak kisahlah sambal apa pun, asalkan sambal..
Tekak ni jadi kurang berselera kalau takde unsur-unsur pedas..

Alhamdulillah anak-anak tak meragam.. bersyukur dengan apa yang dihidangkan..
Sejak pindah tinggal di tempat sekarang, peluang untuk ke bazaar memang tak termasuk dalam senarai..
Itu semua nafsu semata.. beli tak habis lepas tu buang..
Bukan ke itu membazir namanya..
Selagi boleh berjimat kita jimat..


psstt: Hanya kau yang mampu membunuh rasa sakit ini..


8 comments:

Nurzakiah Hanum said...

wow

paridah said...

samalah dgn kak...tiada menu wajib kecuali nasi lauk tamar n air minuman...

norhidana miswan said...

dana menu ikut selera, ikut anak tekak nk mkn apa hehehe...
kalu kt umah sambal kicap wajib ada tiap2 hari... sume blh cicah ngn sambal kicap

aswaleyla said...

lauk berbuka tak pe tak sedap pon, yg penting lauk sahur kena tarik perhatian sebab mata ngantok

Malinda said...

setakat ni akak belom lagi pergi ke param...kalau akak rajin baru akak buat kuih untuk berbuka,kalau tak makan aje nasik dan lauk pauk yg ada...alhamdulillah penduduk dalam rumah akak ni pon tak kisah

Falsya said...

lauk sahur falsya senang je kak..xsmp 10minit dh settled..sebab semua duk panaskan je lauk2 hasil tangkapan dari umah mak..hehe

anyss said...

Assalamualaikum,
tahniah. masak sendiri lagi sedap walaupun masak biasa2 je

Mummydearie said...

Saya pun kalau ikutkan memang tak mahu pergi ke bazar Ramadhan. Lebih rela masak sendiri. Tapi adakalanya buntu juga nak masak apa. Nak memuaskan tekak semua orang. Dan kita ni pulak, kalau takda pedas-pedas, memang tak jalan nak makan nasi.

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...