Followers Remaja Purba

Saturday, March 14, 2015

Cuti Sekolah Penggal Pertama 2015


Cuti Sekolah bagi penggal pertama kini bermula dari 14 hingga 22 Mac 2015..
Standardlah.. budak sekolah mesti happy punya..
Nak pulak bila dah ada plan nak ke mana..

Teringat zaman sekolah dulu..
Tak sabar nak balik kampung arwah wan..
Dulu aku membesar di kampung..
Suasana yang tenang.. jauh dari hiruk-pikuk kenderaan..
Terlampau banyak kenangan.. Aku rindukan semuanya..

Part berkawan..
Aku lebih suka melasak dengan budak lelaki..
Aku suka bila tiba musim buah..
Petik buah sambil bersantai atas pokok..
Masa tu pokok buah rambutan dan langsat menjadi pilihan..
Kena marah dengan Pak Ngah bapak sedara aku tu biasa..
Pernah kena panggil dengan cikgu disiplin sebab buat bising di kawasan masjid ketika mengaji di waktu petang..
Tapi tak banyak kenangan zaman sekolah di kampung dulu sebab ketika aku darjah 4, aku kena pindah sekolah di bandar.. sobsobsob..

Sekolah di bandar tak sama cabarannya di kampung.. saingan ramai..
2 minggu pertama aku kerap menangis bila terasa dibuli..
Tapi bila dah dapat rentak, takde yang berani usik aku sebab aku dikenali dengan gelaran singa.. garang sangat ke aku ni..?
Gelaran kaki kuda pulak sebab aku antara yang berada di tangga teratas carta di balapan sekolah..

Cinta monyet zaman sekolah..?
Bohonglah kalau kata takde..
Ops.. Tetiba teringat pulak..

Apa-apapun semuanya tinggal kenangan..
Kini turn anak-anak pulak.. berhadapan dengan cabaran yang bukan sedikit..
Moga mereka tabah dan kuat serta bersedia..



psstt: Tiada rahsia lagi antara kita sayang..



14 comments:

Puan Kutu said...

dulu2cuti sekolah kt kmpg memang best..main main dan terus main

iryanty ahamad said...

yan kalau cuti sekolah tunggu ank cucu balik je.... :-))

ewanthology said...

lupa pulak tengah cuti sekolah skrg ni..patutlah jalan jem :-)

Tihara said...

seronok teringat cuti sekolah dulu2
semua pakat balik rumah tok
macam nak runtuh dibuatnya
gamat :)

JR said...

Digelar singa dan kuda? Hebat tu!! Saya pula masa kecil selalu kena buli di sekolah sebab badan kecil dan kurus melidi. Tapi saya selalu membalas balik setiap pembulian dengan cara paling halus, tak menyakitkan fizikal pembuli tapi akan mereka rasai sakit hati yg berpanjangan, hehehehe...

aishah nin said...

Mmenag waktu cuti sekolah ni...main baling selipo, belon acah, teng teng...hiih

dorsett pink said...

zaman sekolah dulu adalah zaman yang sangat2 bombastic, best giler sebab tak yah nak pikir pasal komitmen..

Md.Azman b. Basirudin Basa said...

Main polis sentri, main baling selipa dan pi mandi sungai..syok habis..kini jadi kenangan..tapi bila ingat bab ngaji quran..waw..guru quran memang power giler, ajar tajwid berkesan hingga ke ari ni.. terima kasih ustazah makcik namanya..moga dirahmati Allah.

Md.Azman b. Basirudin Basa said...

memang syok gila main polis sentri, main baling selipa dan mandi sungai. Bab ngaji quran memang berkesan ustazah makcik ni mengajar..power giler dan amat dedikasi. Semoga Allah memberkati arwah. Amin.

nor nazliana said...

bestkan kalau mengenang waktu cuti horeyy ada ja aktiviti dgn kawan utk bermain sampai xingat umah hahahaha tp budak sekrang mn ada pengalaman mcm tu sebab hidup dgn penuh ketakutan si ibu bapanya..

Mizz ErMa said...

hihi baca entry nie buat sy teringat sama kenangan masa sekolah dulu..hihi

Kira Sakura said...

budak zaman sekarang cabaran nya kena belajar smpi pandai teori dan fakta. kena hadap buku buku dan buku mcm kita dlu belajar jadi pandai dengan praktikal.

kesian tgk anak sedara. cuti sekolah takde makna ape. tetap kena ke sekolah kelas tambahan. nampak stress kt muka dia

Pha Is said...

biasa la kalau ada cinta monyet sekor dua.. hehehe...
selamat bercuti

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam aiza,
he3
uols ganaih yer
iols dedolu pun garang jugaks

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...