Followers Remaja Purba

Monday, July 29, 2013

Puding Milo Lapis Oreo Double Layer


  • Hari Sabtu lepas aku buat satu lapis je..
  • Semalam aku repeat buat jadi dua lapis..
  • Memang sedap dan dipuji ramai.. sampai rasa nak senyum je time tidur..
  • Memandangkan aku buat menjadi.. meh aku share kat sini..


Bahan-bahan yang diperlukan (double layer):

  • Serbuk agar-agar 20g (ikutlah nak guna warna apa.. aku guna warna kuning sebab warna putih habis)
  • 2 tin susu cair (400ml x 2)
  • 3 bungkus oreo (aku guna 3 bungkus setengah)
  • 1500ml air
  • 2 senduk gula
  • 3/4 cawan besar milo (aku suka milo lebih..)

Gigih aku buat berpandukan resepi dari blog dak Yana ni..
http://ctliyana86.blogspot.com/2013/07/resipi-puding-milo-lapis-oreo.html
Apesal ntah aku tak boleh masukkan link dia.. kena buat manual pulak..

Sambil buat sambil tengok balik cara buat.. takut salah..
Maklumlah first time buat puding..



Cara membuatnya:
  • Masukkan air dan masak agar-agar hingga larut..
  • Masukkan gula dan kacau hingga larut..
  • Masukkan susu cair, kacau hingga mendidih.. kemudian pisahkan jadi dua bahagian..
  • Satu bahagian tu campurkan dengan milo, kacau sebati..
  • Campuran milo tu pisahkan jadi tiga bahagian..
  • Satu bahagian Milo tu tuang dalan acuan, pastikan tapis kalau milo tu berketul-ketul..
  • Tunggu keras sikit, baru tuangkan bahagian putih yang diasingkan tadi..
  • Masukkan oreo yang dah dipatah-patahkan dua tadi ke dalam acuan putih tadi.. bagi keras sikit..
  • Ulang balik proses tadi sebab nak buat double layer kan..
  • Bila dah siap semua bahagian.. tunggu dah keras sikit, baru tuangkan baki milo tadi ke dalam acuan tu.. Jangan lupa tapis dulu..
  • Sejukkan sekejap, kemudian simpan dalam peti sejuk..


Puding Milo Lapis Oreo Double Layer




psstt: Resepi asal satu layer je.. tapi aku ubah jadi double layer.. chef hubby cakap 'Buatlah 2 layer.. baru rasa macam makan BigMac..' hahaha..

last psstt: Puas hati dan terima kasih pada chef hubby sanggup layan aku buat puding tu..





24 comments:

  1. nak buat jugaklah minggu depan time nak balik raya tu.. hihii

    ReplyDelete
  2. sodap ni..
    tengok cara2 buat mcm senang, tapi takut buat sendiri nnt mesti tak jadi hehe

    ReplyDelete
  3. rajin la pulak bertambah layernya tu ha....tp mmg sedap pun kan...:-)

    ReplyDelete
  4. wah laju2 je bookmark page ni tau he3..anak2 memang suka kalau ada oreo2 ni :)

    ReplyDelete
  5. Wah..mcm menarik resepi nie..belum pernah buat lagi, tp tgk aiza buat nie teringin nak jdnya...:)

    ReplyDelete
  6. 2 layer belum taraf Big Mac..
    tu baru taraf Spicy Chicken McDeluxe je...

    Kena 3 layer, baru Big Mac!
    haha..

    ReplyDelete
  7. Ok juga didoublekan jadi tinggi dan tambah cantik. Kenapa tak ambik gambar mulut comot Nuha makan kek. Kakak membayangkan aje ni:)

    ReplyDelete
  8. Perghhhhh suka tgk berlayer2 tuh...milo lebih tuh best...nak buattttttttttt uwaaaaaaaa

    ReplyDelete
  9. owh.. akak yg buat.. igtkan tadi encik chef yg buat.. hehehe

    ReplyDelete
  10. wah menarikkan kak.. sedapnya nak2 makan sejuk2 tuh.. :)

    ReplyDelete
  11. Nampak sedap sangat, cantik pula tu, insyaAllah kalau berpeluang nak cuba juga ni aizamia, tq sharing.

    ReplyDelete
  12. Saya adalah pencinta segala jenis pencuci mulut!

    ReplyDelete
  13. ohsome...sngt mengujakan..tak la susah mana kan..:P

    ReplyDelete
  14. hoho..nampak cam sedap jerk!!

    nanti nak try buat la..

    terima kasih sbb singgah blog saya tak seberapa tu..:)
    saya dah follow blog akak..

    ReplyDelete
  15. sedapnyerr.teringin nk try huhu

    ReplyDelete
  16. sy teruja menengok...kene buat jugak le...hii...cedok resepi yer..

    ReplyDelete
  17. resepi baru lg kak? resepi hari tu, belum sy buat lgi... kena save dlu r..

    ReplyDelete
  18. cantik dia punye rupe kak... dana nk bt puding ke agar2 mmg fail... jd nyer suke org lain yg bt

    ReplyDelete
  19. sekarang ni memang tengah top puding oreo ni kan??hehehe

    ReplyDelete
  20. Salam.

    Ooo..ni yang akak duk kojekan ea,hehehe. Sampai dua layer jadinya.

    Saya nak cuba la kak..boleh tak ganti dgn biskut cadbury..hantu ceklat ni :D

    ReplyDelete
  21. tgh meletop2 resepi ni !

    ReplyDelete
  22. nmpksedap sungguh.nak uba buat gak nti.tggu angin rajin mai dulu

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...