Followers Remaja Purba

Tuesday, August 16, 2016

Aku penggemar dodol asli


Aku merupakan penggemar dodol asli. Lagi-lagi kalau yang diproses sendiri..
Teringat zaman budak purba dulu, dekat kampung arwah Wan aku, anak-anak arwah Wan aku sama-sama berganding bahu mengacau dodol. Aku pulak dok tengok bapa-bapa saudaraku mengacau dodol dikacau. Mula-mula memanglah senang, rileks je kacau tapi bila dah mula pekat, siapa yang pernah mengacau dodol tahulah macam mana rasanya.. Aku paling suka makan yang masih lembut panas dari kawah tu.. oh.. dapnye lahai.


Dodol Muo..
Tinggal ni je.. sayangnye nak habiskan..


Tiap kali balik beraya di Muo mesti akan dapat bawak balik dodol yang Paklong aku buat. Dodol yang dibuat sendiri memang terasa kelainannya..
Waktu memprosesnya tak pernah nampak batang hidungku.. kihkihkih..
Bila dah siap elok, siap dibekalkan bawak balik..
Memang bertuah sungguh dapat anak buah macam ni..


Dodol Nyalas Melaka

Dodol yang ni pulak dari rumah kawan en. Hubby..
Waktu kami buat open house raya hari tu, dorang datang surprise kan kami..
Sebalang besar dodol dan kuih siput dibawa khas dari Melaka..
Ni pun sama.. sayang nak dihabiskan.. kihkihkih..
Kuih siput tu memang tetiap tahun aku dapat tiap kali beraya ke rumah mereka..
Moga persahabatan tu makin kukuh dan erat hendakNYA..

Kini..
Walau hanya dapat menikmati ketika Hari Raya tapi sekurang-kurangnya aku dapat.. takdelah kempunan kan.. tapi anak-anak aku langsung tak teruja tengok dodol tu, makan pun tak nak. Tak nak sudah.. ibu makan sorang-sorang..



StatusHati: Rindu yang tidak berkesudahan..


16 comments:

Nieyl said...

singgah petang...
nieyl suka jugak tapi suka gitu je la...
hari satu time raya hari tu,first time en.husband buat...sedap jugak..

Kakzakie Purvit said...

Betullah... dodol yg kacau tu wangi dia lain
Kakak pun suka yg baru angkat dari kuali letak kat atas daun pisang
Lembut hangat lagi sedapnyaaaa...

Amanda Suria said...

I suka yg baru masak..yg masih cair..

Fazleyatul Aini said...

best nya kalo durian cair2 yg baru masak tu

Tinta Lana said...

Tengok gambar pun dah tau sedap,hahaha

Seingat saya, last kacau dodol beramai2 dkt kampung thun 2014. Yg muda2 cam saya, kacau dodol masa awal2 je. Bila dah mula liat, tetiba kami 'hilang' hahaha

anajingga said...

sama lah aizamia, kak ana pun suka benomakan dodol ni:)

Aziela said...

Dodol buat sendiri mmg sedap. Cukup lemaknya. Akk pernah beli dodol cair yg baru masak dari kawah berapi, tp x sodap. Terus serik nk beli dah.

Nor Azimah said...

Dodol yg mrlekit2 tu kan, ya Allah den pun suka. Tapi dodol dari Melaka mmg terbaik lah.

saniah ibrahim said...

Sukanya Ai dengan dodol ya....tiba2 akak teringat pulak tahun ni akak beraya kat rumah org tak jumpa dodol pulak...ke akak yg kurang beraya.

eima said...

suka mkn dodol yg baru je masak ..sedap liat2 gitu ... bau pun fresh lagi tak pun mkn kerak dodol yg keras2 tu sedap

norhidana miswan said...

lenkali kalu raya akak kene dtg kg dana, sbb abah dana tiap thn bt dodol... sedap tau... bt cara tradisional lg

Khairul Bariah said...

akak pun suka makan dodol. makan sorang-sorang jugak, anak-anak tak suka.
seumur hidup akak, tak pernah lagi buat dodol. tengok orang mengacau dodol tu, siksanya bila dah liat tu ek?

eh aiza, jgn sayang nak habiskan dodol tu, nanti berkulat lagi lah sayang tengok tak habis tp tak boleh makan huhu.

Mummydearie said...

Salam Aiza,

Barulah ni dapat singgah sini!

Saya takdalah berapa minat sangat makan dodol tapi makanlah juga. Anak-anak memang dah tak kenal pun dodol ni apa, makan lagilah taknak!

Maman Reen said...

Rumah mertua Reen masih mengamalkan homemade dodal lebih-lebih lagi waktu raya.. :)

hainom OKje said...

Budak budak tu kena tengok kalau makan dodol tu Aiza...takut lekat kat tekak...Zaman sekarang ni susah betul nak tengok org mengacau dodol kan..

Pak mertua punya faveret ni tau.

aRz MoHa said...

dah lama tak makan dodol

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...