Followers Remaja Purba

Friday, August 10, 2018

Nah..! Ni Petua Bila Suami Buat Hal



Pernah terbaca dalam FB.. tak ingat sumber asal tapi lebih kurang macam ni:
Si isteri seorang yang berdikari, tak mengharap bantuan suami, semua kerja dia buat. Dari A sampai Z kebanyakkan dari rutin harian memang si isterilah yang buat. Suami..? Isteri dah cukup baik macam tu pun boleh ada skandal dengan orang lain. Terduduk sekejap si isteri bila rahsia terbongkar.


Apa yang dilakukan oleh si isteri?
Dia perlahankan segala rutin harian. Semakin bijak mencari peluang bermanja dengan suami dengan mengambil kesempatan mengharapkan bantuan suami. Sebagai contoh: Lampu dalam rumah rosak suami tukarkan, minyak kereta takde pun mintak tolong suami isikan. Pendek kata ada jelah yang suaminya kena bantu si isteri.

Hingga satu tahap.. si isteri nekad, kalau suami boleh layan sehari dekat sana, sehari dekat sini; lebih baik suami layan hari-hari yang dekat sini. Si isteri gagahkan diri melayan si suami hampir setiap malam. Jangan sangka suami je pandai main psikologi. Si isteri pun tak kurang hebatnya. Baru puas hati.



Entry ni hanyalah sekadar petua dalam usaha memulihkan hubungan di antara suami dan isteri. Sama ada berjaya atau tidak terpulang bagaimana pasangan itu berusaha. Masih banyak petua dan cara untuk menyelamatkan hubungan kekeluargaan. Sekurang-kurangnya kita berusaha demi kerukunan rumahtangga. Apa yang dah berlaku, jadikan pengalaman dan teladan demi masa depan. Moga hubungan mereka yang membaca entry ini kekal bahagia hingga ke akhir hayat. InsyaAllah.. Aamiin..



Suami aku macam mana..?
Alhamdulillah, takdelah jadi seperti kes di atas.. TAPI..
Aku cuba aplikasikan.. hah..!Amik.. sampai rimas en. Hubby bila mana aku asyik nak menempel di sisi beliau.. hahaha.. hinggakan my MIL tergelak-gelak bila aku ceritakan kembali kepada beliau..



StatusHati: Ya!Allah.. kau sabarlahkan hatiku ini Ya!Allah..



2 comments:

- dieyana - said...

ermm, kann.. pendpt sy, wanita jgn nak berdikari sgt. Apa2 pun semoga dijauhkan mendpt psgn yang mcm tu... tapi kalau Allah nak duga, apa2 pun boleh berlaku....Wallahualam.

Abam Kie said...

layanlah suami itu selagi daya.

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...