Followers Remaja Purba

Tuesday, August 7, 2018

Kulit Kerbau - Jangek


Kulit Kerbau yang telah dibakar dan dikikis waktu kenduri adik sepupu aku di Melaka pada 9 Syawal 1439H bersamaan 23 Jun 2018, hari Sabtu di SINI yang ku bawa balik dan masih elok tersimpan dalam peti sejuk. Jangan kata kulit kerbau, daging kerbau pun sama. Ekor dan otaknya aku terlupa pulak nak ambil bawa balik.



Kulit Kerbau yang belum diproses
Kisah disebalik kerbau ni - nantilah aku cerita kemudian..


Jangek





Rebung homemade by mak aku..


Rebung + Jangek masak lemak cili padi..


Kulit Kerbau a.k.a Jangek + Rebung maka terhasillah masak lemak cili padi sebagai hadiah hari lahir buat #ChefHubby..

Kali pertama makan beb.. serious sedap. Menyesal pulak aku ambil sikit je hari tu dari kampung. Aarrgghhh.. ruginya sebab sedap.



StatusHati: Perasaan negatif itu sila pergi jauh dari diri..


7 comments:

  1. Lama tak makan jangek. Kat tempat saya susah nak cari.

    ReplyDelete
  2. menariknye...xpernah lagi rasa...pernah dengar sambal tahun je, itu pun xpernah merasa...

    ReplyDelete
  3. mmg sedap kak.... tp dana tak penah la mkn kulit kerbau.... klu yg penah mkn kulit lembu... msti rasa lbh kurang kan... sbb sedara kn hehehhe

    ReplyDelete
  4. dah menuju lunch hour ni memang terliur tengok menu kampung ni

    ReplyDelete
  5. TAK PERNAH RASA KULIT KERBAU WAH SEDAP YA

    ReplyDelete
  6. Dulu2 orang buang aje kulit kerbau/lembu ni.
    Sekarang harganya (yang dah siap proses) pun mahal.

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...