Followers Remaja Purba

Monday, August 13, 2018

Menahan airmata dari gugur walau hakikatnya..



Setakat ini ku pegang ayat nan satu ini biar ianya tersemat kukuh di hati agar tiada gelinciran berlaku dikemudian hari..


"Allah tidak membebani seseorang di luar kemampuannya (Al-Baqarah: 286)"


Al-Baqarah: 286



Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata):
"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Engkau bebankan kepada orang-orang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh. tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".



DIA takkan membebani kita melainkan sesuai dengan kemampuan kita dan tidak mungkin Allah membebani kita dengan ujian yang tidak kita sanggup hadapinya.

DIA juga memberikan pahala jika kita bersabar dengan melakukan kebaikan sambil mencari jalan keluar dengan cara yang diredhaiNYA dan begitulah sebaliknya Allah akan memberikan dosa jika kita tidak bersabar dan mencari jalan keluar dengan cara yang tidak diredhaiNYA.



StatusHati: Menahan airmata dari gugur walau hakikatnya..


1 comment:

Anonymous said...

Wow that was unusual. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked
submit my comment didn't appear. Grrrr...
well I'm not writing all that over again. Anyways, just wanted to say superb blog!

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...