Followers Remaja Purba

Tuesday, June 28, 2016

Moment with Ribena


Dah lama tak minum air ribena..
Dulu stok ribena tak pernah putus dan hampir setiap hari aku akan hidangkan air ribena hingga sampai satu tahap anak-anak jemu..

Kemudian, lama aku stop dari membeli air ribena sebab anak-anak dah jemu tapi sesekali beli, minum jugak dorang.. air tangan ibu semestinya sedap. Berani deme kata tak sedap.. kehkehkeh..

Kali ni..
Sepanjang Ramadhan takde lain dah, pasti air ribena akan menjadi air pilihan, tak kira sama ada dengan ribena cincau macam NameeRoslan buat atau ribena laici atau kosong gitu je..

Teringat kenangan kali pertama aku buat open house, ribena aku hidangkan.. hanya kerana aku sukakan ribena. Jarang aku jumpa tuan rumah hidangkan air ribena, mungkin pada dorang ribena tu sesuai untuk budak-budak je kot..

Tapi perlu diketahui..
Ribena mempunyai kandungan Vitamin C yang sesuai diminum seisi keluarga. Rasa yang masam-masam manis bila ditambah dengan air batu, perghhh.. nikmatnya. Tak sabar nak berbuka puasa sambil menikmati ribena bercampurkan cincau.. Tertelan-telan air liur dibuatnya. Dahlah bulan puasa mak budak oii..

DAN paling menarik.. Ribena akan bertambah sedap kalau disponsor sepanjang Ramadhan.. mahu hari-hari aku tepek gambar ribena.


Sedikit tentang Ribena
Ribena telah dicipta oleh Dr. Vernon Charley pada tahun 1938. Namanya diperoleh daripada nama botani anggur hitam - Ribes Nigrum. Pada tahun 1955, Ribena menembusi Malaysia dan tidak lama kemudian menjadi minuman kegemaran kanak-kanak dan orang dewasa di Malaysia serta menjadi jenama popular sebutan ramai dalam kalangan pengguna Malaysia.
Diperbuat daripada buah anggur hitam yang diperoleh dari ladang-ladang di New Zealand kerana warna ungu pekatnya, Ribena terkenal dengan khasiat kebaikan semulajadinya dan rasa yang enak, diperbuat tanpa pewarna tiruan. Ribena boleh didapati dalam bentuk kordial dan sedia diminum.



StatusHati: Di awal pahit, di tengah masam, di pengakhirannya belum tentu dapat dikecapi kemanisannya..


6 comments:

  1. saya minat jugak air ribena tapi kalau buat jarang2....
    kalau selalu jadi muak hu3

    ReplyDelete
  2. WAH DPT SPONSOR DARI RIBENA RAMADAN NI SYUKUR ALHAMDULILLAH

    ReplyDelete
  3. aduhhhh...baru baca tajuk dah terlior camne tu...hahaha...best gak ek buka air ribena...sruppppp :p

    ReplyDelete
  4. Cakap pasal Ribena, teringatkan kawan siqah yang suka minum air ribena. Hee

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...