Followers Remaja Purba

Monday, November 14, 2016

Dada dak Adik lebam dicubit cikgu


Kisah balik sekolah petang Jumaat lepas..

Adik.. apsal dada Adik lebam, cikgu cubit ke?
Ammar tak buat apa-apa, kawan Ammar buat salah tiba-tiba Ammar yang kena.
Iye ke bukan salah Adik..?
Betullah Ibu.. Ammar tak tipu..
 
Aku bukan tak nak percaya kata dak Adik sebab aku tahu nakal dia macam mana. Lagipun lebam tu pun bukan teruk mana, sikit je dekat dada dak Adik.Sempat ku titipkan pesanan buat dak Adik..
'Lain kali cakap dekat cikgu, kalau cikgu nak cubit jangan cubit kat tepi tetek adik, suruh cikgu cubit je dekat lengan adik.'
Bengang dak Adik sebab dia masih pertahankan yang dia tak bersalah.


Teringat kenangan zaman sekolah dulu; Sebahagian kecil denda yang aku kena masa tu.. ketuk-ketampi, kena cubit, buku sekolah kena lempar, berdiri luar kelas, berdiri atas meja/kerusi, kena rotan dengan pembaris besi. TAPI paling ohsem aku kena denda adalah lari keliling padang tengah panas pakai uniform pengawas.. perrghhhh.. malu seh.. sebab pakwe cinta monyet pun turut tengok masa tu.. kahkahkah..

Balik sekolah mengadu dekat mak..?
Tu namanya sengaja tempah bala.. dah elok kena denda yang tak seberapa dekat sekolah, sila-silap dekat rumah kena rotan satu badan. Baik senyap jangan mengadu. Itu lagi selamat.. hehehe..


Apa-apapun terima kasih pada cikgu/ustaz/ustazah yang mengajar aku dulu, begitu juga dengan anak-anak aku. Halalkan ilmu yang cikgu/ustaz/ustazah ajar tu ye..


StatusHati: Syukur anak-anak aku bukan dalam kategori MANJA.




6 comments:

norhidana miswan said...

mmg zaman kite dulu biasa kene tuh kak, tp tak penah sampai lebam rasanya kak...

sian dak adik...

Nurzakiah Hanum said...

singgah ptg

Ann Ishak said...

perh, pernah kena rotan dengan pembaris besi jugak...sakit

Yana MIB said...

eh sy pn x terpk nk suruh tkr tpt cubitan...hahaha good idea lah kak! :p

anajingga said...

haah kan, berani laa nak mengadu kat mak, silap2 kena sekali lagi.. :) semoga dak Adik membesar sebagai anak soleh kan aiza ,aamiin

aRz MoHa said...

betul...cubitan denda itu semua untuk memberi pengajran buat kita bila keluar nanti. lebih banyak yang perlu ditempuhi....


selamat petang singgah sini

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...