Followers Remaja Purba

Wednesday, March 6, 2019

Dak Nuha dan Doktor Gigi


Kisah petang semalam..

Biasanya akan ada cerita dari dak Nuha berkaitan dengan sekolah. Biasalah ragam anak-anak bila berhadapan dengan alam persekolahan. Aku layankan aje..

'Ibu.. ibu tahu tak, dekat sekolah tadi Nuha check gigi. Ada doktor gigi datang sekolah.'
'Dr. tu lelaki ke perempuan?'
'Doktor perempuan'
'Mesti doktor tu lawa kan.'
'Lawa ibu.'
'Siapa lagi lawa, ibu ke doktor tu..?'
'Ibulah..' sambil tangan dia menunjuk ke arah aku.

Aku dah tahu jawapannya. Sedari dia kecil aku dah biasakan pada dak Nuha akulah yang terbaik. Kira macam 'ugut'lah.. Contohnya: Kalau aku masak walau tak sedap dia mesti cakap sedap; sebab kalau kata tak sedap tak boleh tidur dengan aku. Kasihan dak Nuha selalu dimomokkan sampai macam tu sekali.

Kadang-kadang dak Kakak dengan dak Adik cakap, nak membodeklah tu tapi tak kisahlah janji anak-anak tak bergaduh. Aku selalu cakap:

'Masa korang kecik macam dak Nuha dulu pun sama je macam apa yang dak Nuha cakap tu.'
'Betul ke ibu..?' dak Nuha macam tak percaya..
'Betul..'

Dalam hati nak tergelak pun ada..

StatusHati: ...


4 comments:

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...