Followers Remaja Purba

Wednesday, February 14, 2018

Perancangan DIA lebih sempurna



Jarang berlaku perubahan pada rutin harian aku sejak dah ada dak Kakak, dak Adik dengan dak Nuha ni. Habis je waktu bekerja, takde tunggu pandang kiri kanan dah. Dah tak boleh lambat dari biasa. Bukan hanya nak menguruskan hal di rumah tapi dalam masa yang sama nak elakkan dari tersekat dalam kesesakan jalanraya.


Namun demikian, disebalik kisah petang semalam:
Perjalanan yang lancar dari tempat kerja menuju ke rumah rupanya tidaklah selancar mana. Perancangan DIA lebih sempurna berbanding manusia. Terbang berkecai apa yang nak dilakukan bila sampai di rumah.

Masuk je susur di Plaza Tol petang semalam, dari jauh aku terkedu melihatkan suasana yang luar biasa sesaknya. Aku berkira-kira, ini kalau tak lepas Maghrib, dekat Isyak baru aku sampai di rumah bila melihatkan kenderaan yang langsung tak bergerak.


Kiri kanan depan belakang penuh dengan lautan kenderaan


Dari susur masuk je dah mengambil masa sejam nak sampai ke Plaza Tol ni


Pemandangan selepas tol, masih tak bergerak
Punca kesesakan: Kepala lori terbakar



Satu status dalam FB:
Aku ni boleh sabar lagi walau terpaksa hadap jalan maha sesak petang tadi hampir 2 jam lebih TAPI aku tak boleh sabar, tak boleh hadam bila pegawai ni bertanyakan hal kerja di luar waktu kerja.

Pesan aku:
'Bab kerja kena tunggu off hour. Memasing nak hadap hal rumahtangga pulak. Dah tak ingat nombor2 fail ni semua.'

#AkuPulakHanginWalauBukanKesAku
#Kroni Sangat..


Aku ni.. kalau dah penat, jangan minta sesuatu yang pada aku tak kena masanya. Jangan menambah perisa pada kepenatan sedia ada tu. Silap-silap ada yang sentap nanti gara-gara kata-kata dari aku.




Kisah lewat malam tadi:

Bersama dak Kakak, dak Adik dengan dak Nuha..



Terima kasih pada #ChefHubby yang melayan kerenah aku dan anak-anak lewat malam tadi. Aku sememangnya tak masak malam tadi, dah tak larat. Dak Kakak yang back up rutin harian aku malam tadi gara-gara aku terlampau penat. Allahuakbar penatnya rasa malam tadi.


Tapi.. teringat satu petua ini:
Satu amalan yang bagus untuk diamalkan bertujuan untuk mengekalkan kesegaran badan untuk kerja-kerja keesokkan harinya yang dikenali dengan Zikir Fatimah dan ianya sangat mudah.


Sebelum tidur bacalah:
Subhanallah - 33 kali
Alhamdullilah - 33 kali dan
Allahuakbar - 33 kali... 
Kisah asal seperti di SINI:



StatusHati: ...


3 comments:

Nurzakiah Hanum said...

inshaallah

Warisan Petani said...

Kesian orang bandar yang selalu jumpa jem.
Kat kampung ni cuma jumpa jem dan roti aje.

Elya Roza said...

insyaAllah amin....
salam perkenalan sis

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...