Followers Remaja Purba

Tuesday, February 6, 2018

Bila Bekalan Elektrik Tiada



Kisah petang semalam:

Dalam kepenatan memandu berhadapan dengan kesesakan jalanraya, dapat pula mesej mengatakan bekalan elektrik tiada di taman perumahan aku. Damn.. serious! Bertambah penatlah jadinya.


Beginilah keadaannya bila aku lewat balik dari biasa..



Memang ye.. bila sampai je dekat pintu pagar rumah, tak dan nak masuk rumah dak Adik dah bagitahu, ibu takde elektriklah ibu. Aku yang sememangnya dah tahu lebih awal, takdelah rasa ralat. Rutin harian tetap diteruskan seperti biasa.

Masuk je ke dalam rumah, dak Adik mula membuat muka risau. Mengomel macam mana nak masak nasi, macam mana nak masak lauk. Alahai anak ibu.. nak gelak pun ada tengok kerenah dia.

Sebelum hari semakin gelap, aku dah suruh anak-anak mandi dulu. Sebagai ibu, kenalah tunjuk wajah berani supaya perasaan takut dalam diri anak-anak menjadi kurang. Nampak tak trick ibunya. Ini sebagai helah agar anak tak merengek takut dan aku tak stress berdepan kerenah dorang tu. Hahaha..


'Ibu, boleh ke ibu masak nasi ni?' Dak Adik mula risau bila periuk nasi tak boleh berfungsi disebabkan ketiadaan elektrik.

'Kenapa pulak?' Sengaja aku bertanya.

'Yelah.. kan tengah takde elektrik ni.' 
Wah.. kemain korang ye, underestimate ibu nampak..


Bila aku ajar masak nasi secara manual, muka memasing cuak je. Apa ingat ibu tak reti masak ke.. 🤔🤔  Wah korang.. mentang-mentanglah ada #ChefBabah, apa.. ingat ibu tak reti masak ke?


Sudahnya, berjaya juga anak-anak makan di bawah cahaya lampu telefon bimbit dan lampu mainan. Berpeluh-peluh #MakBudak bersilat memasak mengejar masa sebelum suasana semakin gelap.
#Alhamdulillah..
#TakdeLilin



StatusHati: Bergelap tapi tak lama.. syukur..



3 comments:

Ann Ishak said...

kalau lama sampai ke pagi, mau ibu bukak sliding door tido ramai2 depan pintu :D

HeNRieTTa JoSe said...

btul2 risau ibu boleh masak nasi tu....haah, rietta pown de bekalan lilin kt umah, harapkan tourchlight je la....

Warisan Petani said...

Biasanya ada simpan beberapa kotak lilin untuk masa2 kecemasan seperti ini.

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...