Followers Remaja Purba

Friday, May 25, 2018

Bukannya melabel dan menghukum - Drama bersiri NUR di TV3


Sedikit berkisar tentang Drama Bersiri bertajuk Nur yang sedang ditayangkan dalam slot Samarinda di TV3 ketika ini. Aku tertarik dengan perbualan di antara Dato' Ayah Haji Mohsen (Dato' Jalaluddin Hassan) dan Adam (Syafiq Kyle) mengenai sikap Adam yang melabel dan menghukum tanpa mengetahui kisah sebenar disebalik keadaan Nur di dalam episode ke 5.


Teguran Dato' Ayah Haji Mohsen kepada anak beliau, Adam:
Sebagai pendosa, kamu rasa dia tak layak menyembah Allah ke?
Walau siapapun fitrah kejadian kita, sama ada ustaz-ustaz, alim ulamak, perompak mahupun pelacur itu sendiri, mereka berhak untuk menyembah Allah.

Jangan hanya disebabkan kamu dilahirkan dari keturunan yang baik-baik, mendapat pendidikan yang baik-baik, berkawan pula dengan orang yang baik-baik, jadi kamu fikir Allah itu hak mutlak untuk kamu sahaja?

Allah Tuhan untuk sekalian alam dan isinya, waima siapapun kita dan selagi kita beriman dengan kewujudanNYA, kita wajib dan berhak menyembahNYA. DAN.. Adam patut bersyukur, Allah beri kemudahan untuk kamu beribadat menyembahNYA.

Sesetengah manusia tak sebertuah kamu Adam. Sesetengah manusia Allah beri kesukaran, kehinaan dan ujian hidup yang getir tapi mereka tetap gigih mencari Allah. Bukankah itu sikap yang mulia disebalik pekerjaan mereka yang kita keji itu?

Adam..
Pergilah.. carilah dia.. bimbinglah dia dan itu tugas Adam yang sebenar-benarnya. Bukannya melabel dan menghukum.

Jangan jadi seperti ayah yang terperangkap dalam singgahsana yang ayah cipta. Kononnya atas alasan untuk melaksanakan tanggungjawab yang ayah sangka.


Dari perbualan tersebut di atas:
Tak sabar nak tahu kesudahannya..?
Pasti banyak pengajaran disebaliknya, bukan setakat berkenaan watak Nur tapi juga watak yang lain di dalam drama tersebut.


StatusHati: Bimbinglah ke arah yang lebih baik..


4 comments:

Juls Julie80 said...

mendalammmmm...penuh maksud tersirat..

Nurzakiah Hanum said...

ada pengajaran

Akashah Kassim said...

aizamia
da lama tak tengok tv,
ni drama nur yg ulangan ke yang baru

paridah said...

WAH MNARIK DRAMA NI TAPI DH LAMA RASANYA XTENGUK DRAMA TV

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...