Followers Remaja Purba

Thursday, October 26, 2017

Tersadai di tepi Highway gara-gara..


Kisah pagi tadi..

Seperti biasa rutin hari bekerja, tak boleh lewat keluar rumah. Kalau lewat, stress dan penatlah berhadapan dengan kesesakan jalanraya.

Jadi.. nak elakkan dari terperangkap dalam kesesakan jalanraya, jalan terbaik keluar lebih awal. Ketika anak-anak mamai baru nak bangun tidur, aku dah bergerak ke tempat kerja.

Namun demikian, kita hanya merancang.. DIA yang menentukan apa kesudahan situasi pagi tadi.

Dari rumah aku dah rasa semacam.. serba tak kena. Divider tepi simpang taman perumahan aku gesel, ada motor lalu sebelah aku, hampir ku langgar. Akhirnya, dalam gelap pagi tadi aku terlanggar sesuatu yang bila ku lihat pada cermin sisi.. Allahuakbar..! Kalau tak paku, mesti skru.

Nak berhenti tepi jalan lepas kena tu tak kena gaya pulak sebab kereta tengah banyak menguasai jalan. Apa yang boleh aku lakukan.. tawakkal dan bila lepas je melepasi tol, berhenti tepi highway tu. Habis.. kempis terus tayar awek Hubby rupanya.

Apa yang patut dilakukan andai berlaku kejadian macam ni?

  • Rileks.. jangan panik.
  • Cari tempat selamat berhenti kereta dan pasang double signal.
  • Keluar dari kereta dan ambil kit kecemasan iaitu segi tiga amaran dan letak jauh sikit dari kereta dan kemudian tengok apa yang rosak.
  • Hubungi skuad penyelamat untuk membantu.
  • Akhir sekali, tunggu jelah skuad penyelamat tiba.


Macam kes aku pagi tadi:

Syukur aku tak pandu laju.. cuma tak sempat nak elak. Siapa punyalah yang tertinggal atas jalan tu agaknya. Biasa kalau dah terkena macam tu bersedia jelah berhenti tepi jalan. Skru sepanjang ibu jari rupanya yang merobek hatiku.. eh!Tayar awek Hubbyku..


Mengeluh jugak bila jadi macam ni..
Kena pulak waktu nak pergi kerja.


Dari jalan sesak sampai jalan lengang aku di sini..


Kebetulan berhenti dekat sebelah kandang lembu..
Bau haiwan tu lagi kuat dari perfume aku..


'Terima kasih abam Umayr Haris tolong Aisy pagi tadi..'
Tiba-tiba nampak bayangan abam Jul pada #PenemanSepanjangHayat pagi tadi.. ekekeke..


Cuma sedikit pesanan:
  • Pastikan ada kit kecemasan sebagai bantuan mengelak dari dilanggar dari belakang. Nauzubillah..
  • Pastikan ada orang bantu jaga jalan agar kenderaan yang lalu lebih berhati-hati dan nampak kenderaan yang rosak. Macam pagi tadi.. kebanyakkan motor yang lalu agak laju dan ada jugak sebuah dua kereta yang potong queue lalu di laluan kecemasan. Hailaa.. kalau kau tak nampak tadi, confirm kau dah cium awek Hubby aku.
  • Jangan ambil mudah dan pastikan keadaan selamat ketika membaiki kerosakan pada kenderaan.
  • Orang pandang.. jangan dijeling.. senyum je. Lagi bagus lambai tangan minta tolong.. tengok ada yang sudi nak tolong ke tak.. kihkihkih..
  • Apa-apapun pastikan keadaan selamat dan jaga keselamatan diri.


Alhamdulillah.. pukul 9 lebih pagi tadi selesai sesi membaik pulih tayar kereta. DAN.. aku mohon kebenaran Pengarah untuk tidak hadir ke pejabat hari ni dan terus patah balik rumah. Penat.. tapi lagi penat chef Hubby sebab rushing nak ke tempat kerja. Terima kasih abang.. muaaahhh tiga kali.. hehehe..



StatusHati: Hari ni episode akhir Titian Cinta..?



5 comments:

Amanda Suria said...

Alhamdulillah...nasib x bawak laju...

farhanna jafri said...

sekarang ni memang banyak kes orang tabur paku/skru. Baru2 ni parents kena dekat highway rawang. Nasib ada tayar spare

Puan Awin said...

episof akhir titian cinta senin kak 30/10 ;)

mamapp said...

Mujur Ada sang hero Yang membantu

SalbiahM said...

perkara yang paling saya takut kalau memandu sorang. Alhamdulillah akak selamat

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...