Followers Remaja Purba

Monday, August 7, 2017

Kerja boleh cari.. Family boleh cari ke?


Alhamdulillah..
Keadaan aku semakin pulih dari tidak sihat sejak dua minggu lepas. Tapi secara seriusnya, walaupun demam, nafsu untuk beraksi di gelanggang table tennis tidak menurun. Dalam sakit pun masih mampu menyerahkan kudrat beraksi.

Namun demikian, sedikit tersentak di atas nasihat yang diberikan oleh seseorang..


'Kalau kita sakit esok.. orang yang ajak kita main tu.. jenguk pun tidak. Baiklah jaga kesihatan diri kita dulu. Sama juga dengan boss.. TAPI bila kita tak sihat, tanya khabar pun tidak. So berpada-pada la. Manusia ni nak guna kita bagi kesenangan @ keperluan dia je.' -- Merujuk kepada aku yang selalu main ping pong.


'Tak payah diet tau.' --- Merujuk kepada aku yang #PerasanSlim.


'Kita sakit ada orang lain untuk gantikan kerja kita. So biarkan.. Tak payah beria-ia nak settle kan sebab kita tengah sakit. Kesihatan lagi penting. Kena fikir diri, suami, anak-anak dan famili kita.'


'So.. lebihkan famili ok. Kerja kita takde, orang lain boleh buat. Jangan jadi hamba kerja.. kelak diri kita yang merana.'


'Kalau diri sendiri dan family tak sihat.. cutilah. Kerja boleh cari. Family boleh cari ke?'


Sangat terkesan di hati bila mana salah seorang dari sahabat sendiri yang mengalami seperti di atas. Aku bukan nak mendabik dada yang aku mampu melakukan tugas di tempat kerja ketika tidak sihat tapi kali ni biarlah.. sesekali badanku perlukan rehat yang cukup demi kelangsungan rutin harian.



StatusHati: Buatmu sahabat.. terima kasih atas nasihat dan teguran itu.


 

3 comments:

  1. Syahdu jer nasihat dia...tapi kita lebih tahu apa yg kita lakukan..inshaAllah yang terbaik =)

    ReplyDelete
  2. betul kata222 sahabat tu
    masa senang org gunakan kita
    berpada2222

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...