Followers Remaja Purba

Tuesday, June 12, 2018

Syaitan suka perangai macam ni - NUR di TV3


Ada manusia yang suka mencari kesalahan dan kelemahan orang lain tapi kekurangan diri sendiri tak pernah nak nampak.


Jangan pandang rendah nasib orang lain..
Image result for jangan pandang hina orang miskin
Sumber en. Google..


Seperti di dalam salah satu babak Drama NUR episode 8: 

Adam:
Pakcik rasa yang masuk syurga nanti hanya orang-orang yang alim je ke?

Pakcik:
Ye.. orang macam kita. Kenapa ustaz?

Adam:
Salah pakcik.. yang masuk syurga nanti hanyalah orang-orang yang beriman dan orang-orang yang beriman itu tak semestinya orang yang alim macam kita. Hanya Allah je yang tahu siapa orang-orang yang beriman walaupun di mata kita dia hanya perempuan lorong.


Tiada siapa yang mampu berubah menjadi baik dalam masa sehari, semuanya perlukan masa dan usaha yang berterusan. Jangan menghina mereka seolah-olah kita tak pernah berdosa. Kita ni kalau terus bersangka buruk dekat orang, sampai bila-bila pun semua depan mata kita ni kita nampak buruk je. Syaitan suka perangai macam ni. Senang kerja dia nak pecah-belahkan kita.


StatusHati: Bukan tugas kita menghisab dosa orang lain..


8 comments:

BTS said...

kebetulan first time tgk malam tadi..

Nurzakiah Hanum said...

best

norhidana miswan said...

mentaliti kita selalunya gitu kan, yg perempuan lorong tu semestinya jahat, pendosa sedangkan entah2 kita lg banyak dosa dr mereka

Mohamad Khairil said...

drama ni banyak mengajar kita mcam2 perkara...


https://aerillhassan.blogspot.com

HeNRieTTa JoSe said...

xsempat lg nak tonton drama ni,...

ejulz said...

betul3.. :)

I am LZ said...

Exactly, tepat dialog tu. Hanya Allah boleh menilai siapa yang layak ke syurga.. Kadang-kadang dalam masyarakat kita suka sangat menilai / menghukum orang padahal siapalah kita untuk menentukan pahala doa orang lain..

farhanna jafri said...

geram betul tengok perangai pakcik cleaner tu, sampai kesudah dia benci nur ddan keluarga ayah haji

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...