Followers Remaja Purba

Saturday, January 13, 2018

Tahun 2018: Permulaan yang tak menarik


Aku ada banyak nak cerita tapi kebanyakkannya daripadanya masih elok tersimpan di dalam draft. Malah dah bersawang antara sebahagian darinya hinggakan nak bercerita pun tak tahu nak mulakan macam mana. Maka, tersadailah ia dekat dalam draft DAN selagi penyakit M ni melekat selagi itulah aku rasa nak makan je.. Eh!Apa kena-mengena dengan makanan pulak ni.


Untuk kisah di awal Tahun 2018, aku mulakan dengan kerenah anak-anak memasuki alam persekolahan.

Dak Kakak:
Memulakan pembelajaran di kelas Tingkatan 2 di SMK(P) di sini. Lebih menarik menjadi ketua kelas di dalam kelas beliau di mana beliau sendiri bersetuju memegang jawatan tersebut. Part yang ni memang dari sekolah rendah lagi aku minta beliau tonjolkan diri memegang jawatan-jawatan penting selagi layak dan mampu menerima arahan.


Dak Adik:
Memulakan pembelajaran di kelas Darjah 5 di Sekolah di sini. Apa yang tak menarik, nama dak Adik tercatat di muka hadapan buku ko-kurikulum yang diagihkan oleh guru kelas beliau bagi permainan memanah.

Alahai cikgu.. Anak saya ni lebih berminat dengan sukan bola sepak hingga sanggup memaksa kami membeli keperluan berkaitan bola sepak. Aku PAKSA dak Adik maklumkan kepada cikgu minta tukarkan dari memanah kepada bola sepak. Inilah satu-satunya anak bujang yang aku ada, tak boleh terlalu dipaksa, kena ikut rentak dia baru cantik je susur galur perjalanan dia.


Anak bongsu, Dak Nuha:
Memulakan pembelajaran di Tadika kelas 6 Tahun. OK.. kira jadi seniorlah di Tadika tu. Hari pertama ke sekolah, alahai anakku - besarnya seluarmu itu gara-gara seluar sedia ada tak muat untuk dipakai hingga memaksa aku tempah di saat-saat akhir dan syukur tukang jahit tu sanggup buatkan. Takpelah Nuha, asalkan Nuha selesa ke sekolah cukuplah.


Kisah #ChefHubby pulak:
Demam - batuk + selesema teruk. Bertambah teruk bila terpaksa berhujan menunggang motosikal ke tempat kerja gara-gara awek beliau MissKelly cedera, itu yang tak boleh nak memandu kereta ke tempat kerja. Selain ChefHubby, dak Nuha pun sama, baru je baik dari berjangkit batuk + selesema di sekolah. Syukur dak Nuha bukan jenis penakut nak makan ubat. Moga anak dan Babah cepat sembuh hendakNYA.


Kisah #MakBudak:
Tahun 2018: Permulaan yang tak menarik. Ada beberapa isu berkenaan kerja yang sebahagian kecilnya di SINI. Berhadapan dengan kerenah staff yang mempunyai masalah disiplin pun boleh mengundang rasa geram + marah. Kenapalah kau buat macam tu.. kalau tak suka jangan buang masa orang lain yang kena berhadapan dengan kerenah kau tu. Letak jawatan, bagi peluang pada orang lain untuk berbakti pada organisasi.



Namun demikian.. satu je harapan bagi Tahun 2018 ni:
Moga apa yang dirancang berjalan dengan baik dan takdelah menyusahkan mana-mana pihak. Aamiin..


StatusHati: Misi untuk #PerasanSlim kembali..


2 comments:

anajingga said...

semoga tahun 2018 ini membawa seribu kebaikan dan rahmatNya buat kita semua, Aamiin :)

Warisan Petani said...

Semoga tahun ini lebih baik daripada tahun semalam.

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...