Followers Remaja Purba

Friday, July 1, 2011

Pepatah KSW

Aku jarang tengok berita.. tapi malam tadi sajelah aku buka Buletin Utama TV3.. nak tengok reaksi anak-anak kalau aku tukar channel lain.. eemm.. mungkin sebab malam tadi babah dorang ada so aku boleh tengok dengan tenang tapi tak lamalah sekejap je..


Aku tak nak komen apa-apa tapi masa isu alam sekitar dipaparkan.. Karam Singh Walia (KSW) yang sinonim dengan pepatah-pepatah Melayu dan unik menggunakan pepatah ni..


'Tahi ditengah padang nampak, tahi di dalam hidung tak nampak..'


Ada yang perasan tak.. Aku ni takdelah hafal semua pepatah Melayu tapi ni kali pertama aku dengar pepatah tu.. Tapi KSW ni adakalanya menggunakan pepatah yang agak 'pedas'.. dan ada kalanya pelik dan kelakar..



psstt: Adakah aku yang ketinggalan atau pepatah tu diubahsuai mengikut keadaan jalan berita yang cuba disampaikan..

26 comments:

Mommy Fara said...

Bila dengar je dia ckp mcm tu, mmg berdekah jugaklah....dia mmg sinikal! Saya suka die bile profesional....

bujal X said...

apsal dia tak cakap tahi dalam perut terus?he~~

MamaEma said...

bahsa yang diungkapnya sangat menarik dan pelik

Ulam Kerdas said...

hahahha..byk pepatah yg dikeluarkan oleh KSW...kebanyakannye 1st time dengar la...hihi

sy pun x tau la pepatah die tu eceli wujud o x atau direka semata2...hihi

aizamia3 said...

MommyFara:
bila di on air je, mesti tunggu apa lagi pepatah yang akan dia gunakan.. ;)

aizamia3 said...

Bujal:
hehehe... dia cari pepatah yang sopan sikit tu..

aizamia3 said...

MamaEma:
itulah.. tapi biarlah berpada-pada.. mungkin tak semuanya suka..

aizamia3 said...

Ulam Kerdas:
rasanya dia ubahsuai dari apa yang ada untuk disesuaikan dengan bahan berita..

Puan Capa said...

smlm terpinga2 kenapa dia sebut pasal taik...sbb datang tetiba tgk tv...tak tgk dari awal.hehehe

azam said...

adui....tahi dalam lubang hidung memang xnampak...kena korek dulu. Itu gunanya KSW untuk korek rahsia dlm lubang hidung tu

cikmemy said...

hahaha....macam2 la ksw tu..suke2 ati dia jek kan wat pepatah...tapi part dia dalam berita tu la yang paling saya suke.....dari berita politik tak sudah2 baik dengar berita pasal nak selamatkan environment yang tercemar tau

aizamia3 said...

azam:
hikhikhik.. mana nak nampak kalau tak di'kemaskini'..

Khairy said...

ni pepatah betol ke pepatah rekaan? nape macam tak pernah dengar pun pepatah ni..huhu

aizamia3 said...

cikmemy:
suka dengan cara dia bentangkan satu-satu isu pasal alam sekitar dan nak tau apa lagi pepatah yang akan dia sebutkan, termasuk dengan gaya tangannya..

aizamia3 said...

khairy:
tak tahulah.. rasanya diubahsuai ni.. sebab ai pun tak pernah jumpa pepatah ni..

アヌム ちゃん said...

mcm pelik je bunyinya kan.hahaa

Eera Shera said...

pepatah KSW..macam2 kan

msredcheesecake said...

Tatau la ni pepatah betul atau diedit...tak peenah dengar...tapi kelakar la,...

aizamia3 said...

frometoyou:
memang pelik..



Eera Shera:
rasanya ada antaranya dia ubahsuai tu..



msredcheesecake:
rasanya diedit.. samalah.. tak peeenah dengar.. malam tadi kali pertama dengar..

CWL wanie LovelA said...

hehhe

PinKy MoMMa said...

hahahah apakah? ini rekaan kan..
sementara adik tido ni..sempat la jengah kawan2..rinduuuu lor ;)

aizamia3 said...

PinkyMomma:
ni mesti tengah blur lagi.. pepatah tu malam tadi ada kuar dalam Buletin Utama..

yelah.. ai pun windu..

Nini Hartini said...

dia mmg cmtu kan? suka karang pepatah sendiri. huhu

Goodbye Nuffnang
.

aizamia3 said...

Nini Hartini:
rasanyalah.. tak semuanya original pepatah melayu kan..?

Nini Hartini said...

tu lah. tgk2 mcm dia belasah je. hehe

aizamia3 said...

Nini Hartini:
ada pepatah yang dah diubahsuai rasanya tu.. ;)

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...