Followers Remaja Purba

Monday, September 30, 2024

'MENJADIKAN ANAK SEBAGAI ASET DUNIA DAN AKHIRAT?' - Program Permuafakatan Bersama Waris Tahun 6 di SK - Part 3


Sambungan dari..
Part 1 di SINI..
Part 2 di SINI..

22 Jun 2024 - Sabtu (15 Zulhijjah 1445H)

MENJADIKAN ANAK SEBAGAI ASET DUNIA DAN AKHIRAT? KERANA APA?
ANAK ITU BUKAN BEBAN. Seteruk mana pun anak-anak kita pada mata ibu ayah, mereka masih boleh dididik. Jangan pernah putus asa, jangan pernah kecewa dengan anak-anak. Kadang-kadang terdetik dalam hati 'Ikut hang nak jadi apa pun'. Tolong, jangan pernah terdetik perasaan itu dan jangan pernah kecewa mendidik anak-anak.

Ingat balik semasa tuan-tuan menerima berita mereka itu berada di dalam kandungan isteri masing-masing. Saya sering ingatkan, ibu ayah yang datang, terutama untuk anak sulung. Bagaimana bahagia perasaan itu kenapa dia semakin menyusut dan berkurang? Kenapa pada mereka tidak mampu membuat keputusan, ibu ayah tinggalkan mereka? Bila dah masuk sekolah menengah 'mereka dah besar'. Tidak! Didik dan nasihat anak-anak itu sehingga kita mati.

Kalau ibu ayah yang tak pernah kisah dengan anak-anak, cuba tanya.. tanya apa-apa. Kalau yang tak pernah peluk anak, peluklah.
  • Pupuklah nilai agama dan moral dalam diri anak-anak. Itu wajib. 
  • Disiplin dan komunikasi itu sangat penting. Anak-anak yang kerap berkomunikasi menjadi lebih yakin, menjadi seorang anak yang tahu menghormati. Tolong bercakap dengan anak-anak. Kalau ayah seorang yang pendiam, ambil masa untuk tanya, sikitpun cukup.
  • Banyak membaca, pilihlah cerita yang yang memberi motivasi. Dari cerita kisah Nabi dan sahahat baginda Rasulullah SAW atau berita yang terbaca dari dalam akhbar atau media sosial. Sebutkan kepada anak-anak itu.

INI ADALAH CABARAN YANG PALING BESAR - MAIN..
Semua orang suka main tapi tolong ingat bila nak peperiksaan tolong berhenti main. Tak kisahlah main game, online gaming ke. Online gaming ni pun bahaya juga sebab menjadi tabiat yang sukar nak diberhentikan. Hadkan masa melihat video di media sosial dan penggunaan gadjet. Saya selalu cakap tapi saya juga kadang-kadang gagal untuk apply pada anak saya yang tingkatan 4 (anak bongsu). Saya ada empat orang anak, tiga orang telah bekerja. Seorang pegawai farmasi, seorang supply and chain executive (sekarang di Hong Kong, outstation, bekerja dengan syarikat luar negara) dan seorang lagi event co-ordinator di IDCC, Shah Alam. Ketiga-tiganya mempunyai ciri-ciri dan minat yang berbeza, belajar di aliran berbeza.

Saya suka untuk aplikasikan ketegasan yang dibuat oleh ramai ibu iaitu rampas handphone dan simpan. Kalau cakap elok-elok tak nak dengar 'Rampas dan Simpan'.

MEMUPUK BAKAT DAN HOBI..
Ibu ayah adalah pendorong kecemerlangan anak-anak. Memang tidak dinafikan, ibu ayah yang pertama menjadi motivator kepada anak-anak. Ibubapa yang baik dan cemerlang, selalunya menjadi hero dalam keluarga. Hero di mata anak-anak, sebab itu ayah mesti hero dan ibu menjadi heroin. Kalau ayah tak boleh jadi hero di mata anak-anak, maka kerana itulah anak-anak perempuan cepat jatuh cinta sebab dia tiada hero. Ayah bukan hero maka dia akan cepat jatuh cinta.

Pengalaman saya ketika bertugas di mahkamah bagi kanak-kanak, yang membicarakan perbicaraan melibatkan kanak-kanak yang berusia di bawah 18 tahun ke bawah (di bawah perundangan):
  • Di mahkamah, apabila menghadiri perbicaraan kanak-kanak, orang luar tak boleh tengok, (Hanya ibubapa, peguambela, pegawai mahkamah, pegawai polis, pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat, dan ada dua orang penasihat mahkamah seperti saya).
  • Kes-kes melibatkan akhlak (jika perempuan), lari dari rumah ikut kekasih, seludup kekasih masih ke dalam rumah apabila ibu ayah sudah tidur, melakukan zina dan akhirnya ibu ayah tidak mampu menjaga. Bila ditanya oleh pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) (ada report sebelum ditempatkan di rumah-rumah pemulihan ataupun lain-lain), jawapan dari anak-anak.. 'Ayah dan ibu tak kisah' 'Ayah dan ibu sangat sibuk' 'Ayah dan ibu tak pernah bertanya' 'Tak sayang ayah?' 'Tak..' Kemudian dihantar ke rumah pemulihan. 

Di sekolah saya, ada ibu bertanya bagaimana langkah-langkah untuk meletakkan anak dia di rumah pemulihan dan dia tak mampu jaga. Anak selalu keluar tak balik, tak tahu ke mana.

IBU DAN AYAH, MARI SAYA CERITAKAN..
Tak cool hantar anak ke rumah pemulihan, ibu ayah rasa dah lepas tangan?

Di sana ada banyak lagi kes-kes keruntuhan akhlak untuk pelatih-pelatih dia. Anak kita, kita hanya tak mampu jaga sebab dia tak dengar cakap, mungkin dia ada kekasih dia. Dekat sana, ada pelacur muda, perempuan simpanan. Apa yang ditakuti, apabila keluar daripada pusat pemulihan, dia dapat 'menambah ilmu baru'. Bila ibu itu minta, saya bagi rasionalnya. 'Puan, puan jaga dulu. Kami bantu di sekolah sebagai kaunselor, jangan hantar atau report dekat JKM lagi'.

Kadang-kadang kita rasa kita dah tak mampu, kita nak lepaskan kepada kaunselor, cikgu-cikgu tetapi tanggungjawab kita sebagai ibu ayah kepada anak-anak sehingga mati. Ibu ayah jangan cepat kecewa, jangan cepat putus asa. Untuk ibu, doa banyak-banyak. Sesekali mesej manis-manis dekat anak-anak, letakkan nota kecil dalam beg anak-anak. Hantarlah mesej yang indah, yang sedap dibaca, yang sweet

Merapatkan hubungan anak dengan sentuhan..
  • Sentuhan dengan pasangan, memanjangkan usia pasangan. Dengan anak-anak, akan memberi aura dan rasa kasih yang tidak dapat diungkap. Jadi, tolonglah peluk anak-anak. Kalau tak nanti, dia akan peluk orang lain.

JIKA IBU AYAH RASA KUSUT SANGAT:
  • Kita buat positive self talk. muhasabah diri. Kita nak bercakap yang didengar oleh telinga sendiri. Kalau rasa susah sangat 'It's ok, aku akan usaha lagi untuk berjaya'. Contoh: Matematik, susah sangat nak faham konsep tapi aku akan cuba. Tak apa cuba lagi sebab kita ni manusia bukan malaikat.
  • Jangan salahkan diri sendiri, terima emosi yang ibu ayah rasa. Kadang-kadang rasa tak puas hati atau rasa kecewa, takpe terima rasa itu tapi buat sesuatu. Cari tips bagaimana boleh meningkatkan balik hubungan supaya hubungan yang baik itu auranya akan terus pergi kepada anak-anak.
  • Boleh juga ibu ayah buat selfcare. Orang kata buat perkara-perkara boleh menunjukkan sayang dekat diri sendiri. Tidur sebelum zohor sekejap tapi jangan sampai terlepas masak nasi. Tengok media sosial jadi ralit padahal bukan buat apa pun.

PALING PENTING..
Doa adalah yang paling mujarab. Berdoalah ibu ayah, jangan cepat putus asa kerana Allah itu tidak pernah lelah, tidak pernah letih untuk menerima doa hambaNYA. Jangan kecewa dengan perangai anak-anak. Bagaimana teruk pun dia, dia adalah anak ibu ayah. Tidak pernah dia tidak boleh diubah jika Allah izinkan dia berubah mengikut doa ibu ayahnya. Jangan cepat kecewa. Baca Al-Quran itu adalah healing yang terbaik. Kadang-kadang rasa sesak je jiwa, bukan Al-Quran baca mana-mana surah yang ada. Menjadi satu solusi kepada kita. Kadang-kadang ayat itu benar tentang situasi kita pada waktu itu.

INI UNTUK IBU AYAH..
  • Ibubapa yang suka bergaduh - anak menjadi ganas dan panas baran.
  • Ibubapa sering sedekah - hati anak akan lembut.
  • Ibubapa tidak meninggalkan solat - anak mudah mendapat hidayah.
  • Ibubapa sering membaca Al-Quran - dapat anak yang bijak.
  • Ibubapa yang mengawal emosi - anak soleh dan pandai mengawal keadaan.

KENAPA BANYAK DISEBUTKAN TENTANG IBU?
Ibu adalah kunci syurga, doanya sangat dimakbulkan dan buat semua ibu, tolonglah.. jangan silap cakap.

#RemajaPurba: Ok.. tunggu Part 4..

1 comment:

  1. terima kasih kak atas perkongsian...jauh lagi perjalanan linda nak jadi ibu bapa yang berjaya...kadang tu memang teretik dalam hati, gagal sebagai seorang ibu ..
    semoga yang baik2 je untuk anak2 kita smeua...
    semoga kita pun sentiasa waras dalam mendidik anak2..aamin

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...