Followers Remaja Purba

Saturday, September 28, 2024

'KENAPA PENTING URUSAN EMOSI?' - Program Permuafakatan Bersama Waris Tahun 6 di SK - Part 2


Sambungan dari SINI..

22 Jun 2024 - Sabtu (15 Zulhijjah 1445H)

KENAPA PENTING URUSAN EMOSI?
Ramai ibu ayah menyalurkan emosi negatif kepada anak-anak, Tak kira dari mana, kadang bergaduh dengan suami, marah anak. Suami tak puas hati di tempat kerja, balik rumah tengking isteri. Isteri rasa stress, marah anak. Kalau dapat pasangan yang sabar, Alhamdulillah..

Dulu kita selalu cakap 'ibu dulu, kalau nenek tengok, pandang aje. ibu dah berhenti dah buat benda itu'. Zaman kita dulu tak sama dengan zaman anak-anak. Apa yang ibu ayah kita didik kita dengan cara ibu, kadang-kadang ia tidak sesuai dengan anak-anak. Kita kena ubah, benda ni kita boleh belajar tapi anak-anak jangan pula 'yeaa... cikgu Rina cakap, ibu ayah kena buat semua'. Anak-anak, jadilah anak-anak yang soleh, yang menghormati ibu ayah, mendengar kata.

Saya ada banyak cerita, bagaimana dulu asuhan ibu ayah mereka kepada mereka untuk anak-anak juga. Siapakah ibu ayah kita, kita tak boleh ubah. Kita tak boleh minta 'aku nak lahir dalam keluarga ni lah'. Tengok ibu ayah kita, itulah ibu dan ayah sampai mati. Nak tukar ibu ayah dengan kawan, tukar tempat sekarang. nak tak? Kita boleh belajar menjadi ibu ayah yang baik, yang kita boleh belajar. Saya belajar banyak untuk menjadi ibu ayah yang baik. 


SAYA CERITAKAN KISAH KISAH..
Ayah saya sangat garang, mak saya sangat garang. Saya anak sulung, salah je memang kena pukul. Pernah satu masa saya bergurau dengan mak saya.. 'Mak, setiap hari angkut air, tangan kakak macam nak patahlah'. Saya cakap melawak je, masa tu angkut air dari telaga rumah orang, belum ada air bersih lagi masa tu. Mak saya pergi cakap dekat ayah saya, ayah saya pegang heret saya ke sungai dekat rumah tu, dia lemaskan saya. 'Suruh buat kerja sikitpun berkira, malas, menjawab'. Sedih saya masa tu sebab saya melawak tapi saya kena hukuman macam tu. Lepas tu balik jangan senyap-senyap nak duduk dalam bilik, healing tu takde. Dengan baju yang basah tu lah saya pergi angkut air penuhkan tempayan yang ada.

Ibu ayah, lihat balik diri masing-masing. Apakah yang perlu aku buat untuk memastikan anak aku cemerlang dunia dan akhirat? Tanya saya balik, adakah saya marah kepada ayah saya ke? Marah memang marah tapi itu ayah. Adakah saya nak berdendam dia selama hidup dan berkata 'Biarlah, bila sakit nanti lantak kaulah abah. Kau buat aku macam-macam dulu kan'. Tidak sekali-kali kerana abah mungkin tiada ilmu waktu itu. Dia merasakan tindakan dia benar.

Ibu ayah kerap merasakan tindakannya benar. Kalau saya panggil datang ke sekolah, 'Betullah cikgu, saya buat untuk anak saya'. Tapi berapa ramai saya terima kes anak-anak anxiety sangat tinggi, depression sangat tinggi, stress sangat tinggu, ada OCD lagi. Mandi sampai dekat dua jam, yang ibu ayah hentak bilik air suruh keluar, yang anak ini mandi tak bersih, tak bersih. Minta ibu ayah hantar ke hospital untuk rujukan pakar psikiatrik tak layan. 'Kau ni buat-buat, saja-sajalah kakak'.

Ada satu kes murid saya, dia dah bertukar dari OCD kepada pelajaran pulak. Bila buat graf matematik, dia rasa tak lurus, tak lurus, dia ambil masa lama untuk siapkan. Ibu ayah boleh bayangkan dia masuk dalam dewan peperiksaan, kalau dia makin teruk, sempat ke dia siapkan? Melainkan dia ada surat dari pakar psikiatri, kemudian mungkin dia akan dapat tambahan masa. Sebab itu ibu ayah anggap benda itu mudah, enteng, senang. Jadi, tolong beri masa kepada anak-anak.

Saya selalu nak cakap 'Tolong beri masa kepada anak-anak, dengar mereka nak cakap apa.'. Saya seumur hidup masa kecil, saya tak pernah dipeluk ibu ayah. Bila besar, saya bertugas sebagai kaunselor, saya boleh peluk anak-anak murid saya senang-senang je. Pelukan itu meningkatkan motivasi anak, boost kan hormon untuk perkara yang baik-baik. Pasangan pun sama kan? Kalau yang tak pernah peluk pasangan tu.. peluklah.

Tapi, saya nak nyatakan saya sangat sukar untuk memeluk anak saya. Saya rasa pelik, tak tahu nak cakap sebab kita tak pernah dapat. Jadi, ibu ayah ubah sesuatu yang tak boleh buat, kita buat kalau benda itu baik. Saya sampai paksa diri peluk anak saya. Masa mereka kecil saya tak peluk pun walaupun saya sangat mesra dengan anak-anak murid saya tapi sekarang Alhamdulillah.. ok dah.


BILA KITA DIDIK ANAK KITA..
  • Kita nak anak kita didik anaknya. Kita nak generasi yang menjadi generasi yang soleh, baik akhlaknya, bukan sahaja berjaya dalam bidang akademik. Tidak dinafikan didikan ibu ayah itulah hasilnya anak-anak tapi ada juga sebenarnya cabaran-cabaran luar yang boleh mempengaruhi anak-anak. Tapi jika didikan ibu ayah itu sangat bagus, baik selalunya dia dapat tepis perkara yang negatif. Mungkin dia nakal sikit tapi dia akan balik semula.

UNTUK IBU AYAH..
  • Walau bagaimana pun kita rasa pada zaman kita kecil, kalau ada banyak yang tidak manis, yang sakit, yang tidak suka, jangan alihkan kepada anak-anak. Tahan diri. Jangan berkata yang tidak baik dengan anak-anak, tahan diri seboleh-bolehnya. Kita tak nak stress kita pergi dekat anak-anak/pasangan. Happy mother is happy family. Mak itu bahagia.. InsyaAllah keluarga itu bahagia.
  • Pilih perkataan yang positif, anak-anak yang kerap mendengar perkataan negatif akan menuturkan kepada kawan-kawannya. Bagaimana bahasa yang kita dengar dari anak-anak sekarang sangat menakutkan, takde bahasa yang elok.

SATU LAGI SAYA NAK KONGSI TIPS..
  • Zaman sekarang, apabila media sosial itu terlalu meluas, bila anak-anak sampai masa untuk sambung belajar atau bekerja, majikan akan minta 'cik, buka media sosial cik, saya nak tengok'. Maka, dia akan tengok apa yang kita post, apa bahasa yang kita gunakan.
  • Ada banyak kes, hatta anak saya pun (anak saya seorang tu suka menyanyi), majikan dia nak tengok IG dia post banyak dia tengah menyanyi, oklah kan lagu. Nasib baiklah kan. Tapi majikan akan tengok, bagaimana interaksi anak-anak, bagaimana bahasa yang digunakan untuk mendapatkan pekerjaan.
  • Elakkan menengking. Saya kalau bercakap tone dan pitch suara saya memang tinggi. Jadi, kalau saya bercakap tak pakai mic pun saya rasa setengah dari ibu ayah boleh dengar. Jadi boleh bayangkan jika saya bercakap atau menengking macam gunung nak runtuh. Jadi, perlahan-lahan rendahkan suara dan tone. 'Perlahankan sikit suara'.
  • Sekarang, kekerasan fizikal tu mungkin kurang sikit tapi ada. Ada anak-anak yang datang berkongsi dengan saya, kita buat salah je, memang getah paip naik kat badan. Tak payah bagi alasan. 
  • Penderaan fizikal juga memberi trauma yang sangat kuat. Selalunya mereka yang dididik dengan cara kekerasan mempunyai intensi/rasa untuk membuli orang lain supaya dia dilihat lebih superior/hebat. Sebab dekat rumah dia asyik kena je kan. Dia ada kecenderungan untuk jadi pembuli.
  • Apa pun yang kita buat bagi orang Islam (atau mengikut agama masing-masing), mahu atau tidak mahu kembali kepada agama. Ibu ayah, pastikan anak-anak cukup solat lima waktu. Pastikan mereka solat. Sejauh mana anak-anak pergi, jika mereka solat, mereka akan cepat sedar dan kembali. Sejauh mana kesalahan dan dosa yang mereka lakukan, dia akan cepat kembali balik.

PENGALAMAN SAYA SEMASA MENJADI GURU DAN KAUNSELOR..
  • Mana background ibu ayah yang tak kisah sangat tentang solat, anaknya memang akan jadi hari-biru. sebab dia takde saat yang dia boleh tenang, yang dia boleh rasa orang sayang dekat dia. Kalau pun ibu ayah itu tidak sayang, bila dia solat Allah sayang dekat dia.
  • Jadi, ibu ayah, pastikan solat cukup dan pastikan solat anak juga cukup. Itu wajib.

#RemajaPurba: Ok.. tunggu Part 3..

No comments:

Post a Comment

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...