Followers Remaja Purba

Thursday, June 20, 2019

Apalagi yang boleh aku katakan


Ini kisahnya..

Dak Adik:
Sepanjang Syawal kali ini, dia dikuarantin dari melibatkan diri dengan aktiviti di luar rumah. Setakat main di depan rumah takpe lagi sebab berada di depan mata. Bukan nak mengongkong tapi itu semua demi mengelakkan ada unsur-unsur tidak baik terhadap diri dak Adik.

Kita sedia maklum, dari bulan puasa hinggalah Syawal menjelma, pasti ada sebilangan dari budak-budak tak lepas bermain mercun. Inilah yang sebenar aku cuba elakkan sebab pernah terjadi anak aku dipersalahkan. Memang aku akui salah anak aku; aku dan en. Hubby dah pun minta maaf waktu itu.

TAPI, kalau nak dibandingkan kisah tersebut, ketika anak aku bermain bunga api bersama anak jiran dan terkena pulak di tepi mata, aku takdelah riuh setaman walau aku dah rasa nak jadi Mak Singa masa tu. Mana taknya kejadian tu berlaku depan mata mak yang menyebabkan anak aku kena, dia sikitpun tak marah anak dia dan tak minta maaf pada aku. Huh! Bila anak orang lain kena, kemain lagi.. aarrggghhhh...!! Puaslah en. Hubby pujuk aku agar tak pergi ambush mereka yang lebih sudu dari kuah waktu itu.


Dak Nuha:
Ramai yang mengatakan dia dah kurus. Itu pada pandangan mata orang tapi pada aku dia tetap 'baby tembam' di rumah. Marah sungguh dia kalau ada yang kata dia gemuk.

'Siapa yang cakap Nuha macam tu?'
'Si A tu lah.. dia cakap Nuha gemuk. Macamlah dia tu kurus sangat, sama jugak gemuk.' tersenyum aku mendengar omelan dia.

Hailaa Nuha.. ada je cerita tiap kali balik sekolah dan adakala kisah dia 'kena buli'. 'Dia buat macam tu, kenapa Nuha tak balas? Jangan lembik sangat. Nanti senang kena bulilah!' Marah sungguh dak Kakak dibuatnya. Alah.. biasalah tu, ada yang nakal, ada yang suka mengusik. Aku pula sekadar mendengar perbualan mereka.


Dak Kakak:
Baru-baru ini satu kejadian yang tak diingini telah berlaku kepada dak Kakak. Terkena minyak panas waktu memasak di dapur. Minyak di dalam kuali tertumpah dan terkena pada bahagian peha dak kakak di SINI. Menggigil badan aku ketika mendapat berita tersebut. La ni.. Alhamdulillah keadaan dak Kakak semakin baik dengan ubat yang dibekalkan oleh doktor. Cuti Sakit pula diberikan sepanjang minggu ni.


Kisah aku dan en. Hubby:
Rutin berjalan seperti biasa. Open House..? Tarikh dah ada tapi masih diperingkat perbincangan.

Dalam tiada masa untuk update di sini dek sibuk dengan tugasan di tanah jajahan baru ni, berjaya juga aku siapkan satu entry ni. 

StatusHati: Selagi Syawal masih ada..

8 comments:

Warisan Petani said...

Mudah2an baik2 saja

Ibu Lala said...

memang tak rajin lor nak pi open house

Nizam.Ariff said...

Salam Aidilfitri.
Salam maaf zahir dan batin.
Semoga semuanya baik2 belaka.

insan marhaen said...

raya tahun ni, saya kesepian sahaja. tak ada hati nak jalan-jalan ke rumah sesiapapun melainkan mak dan abah sahaja.

Ahmadi said...

Semoga raya tahun depan lebih manis dari tahun ini.

Anonymous said...

Hi I am so excited I found your web site, I really found you
by error, while I was searching on Askjeeve for something
else, Regardless I am here now and would just like to say thanks a lot for a remarkable post
and a all round entertaining blog (I also love the theme/design), I don?t have time to browse it
all at the minute but I have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have
time I will be back to read more, Please do keep up the fantastic b.

Anonymous said...

I think that what you published made a bunch of sense. However, consider this,
what if you were to create a awesome headline? I mean,
I don't wish to tell you how to run your website, however
what if you added a post title to possibly get folk's attention? I mean "Apalagi yang boleh aku katakan"
is kinda vanilla. You ought to peek at Yahoo's home page and watch
how they write news headlines to grab people to click. You might add a related video or a picture or two to grab people excited
about what you've got to say. Just my opinion, it could bring your blog
a little livelier.

Anonymous said...

Hello there! This blog post could not be written any better!
Looking through this post reminds me of my previous roommate!
He constantly kept talking about this. I'll forward this information to him.
Pretty sure he'll have a very good read. Many thanks for sharing!

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...