Followers Remaja Purba

Friday, October 19, 2018

Juara Pencetus Ummah Musim ke-2 PU Azman Shah


Bertahun tersimpan lama dalam draft sebenarnya.

Juara Pencetus Ummah Musim ke-2 yang memang terkenal dengan loghat Negeri Sembilan yang bersahaja ketika menyampaikan ceramah telah diundang bagi Program Pemantapan Rohani di tempat kerjaku. PU Azman Shah dan senior beliau Ustaz Nor Azman Mohamad pada 29 Mac 2016.

Sebahagian dari isi program yang disampaikan oleh Ustaz Nor Azman Mohamad ketika sesi ceramah tersebut adalah seperti berikut:


Konsep tanggungjawab di dalam sesebuah organisasi terbahagi kepada tiga iaitu:
  • Amanah: Kepercayaan yang diberikan kepada majikan untuk menerima kita sebagai pekerja.
  • Pelaksanaan: Perlu ada garis panduan dalam bidang kerja yang dibuat di mana ianya menepati apa yang disuruh dan bukannya yang dilarang olehNYA.
  • Ganjaran: Berpegang kepada ganjaran kekal abadi iaitu pahala.

Mentaliti bagi yang bekerja:
  • Makan gaji
  • Tiada pilihan
  • OK dah ni
  • Makan garam
  • Ikut suka aku
  • Yang penting aku
  • Bolehlah
  • Buat sendiri
Semua ini kebiasaan yang berbisa kepada orang lain..
Hidup kita ini perlu lengkap-melengkapi di antara satu sama lain..


Ada ke Niat Kerja..?
Apa yang terlintas di dalam hati - itulah niat dan disertai dengan perbuatan..

Konsep Rezeki:
  • Yang dijamin (Surah Hud: Ayat 16)
  • Yang diusahakan (Surah An-Najm: Ayat 39)
  • Yang dijanjikan (Surah Ibrahim: Ayat 7)
  • Yang dikurniakan (Surah At-Talaq: Ayat 2 dan 3)










 




Kelebihan Kerja Berpasukan:
Kebanyakkan Ibadat dalam Islam digalakkan berjemaah.
Tuntutan berpadu dan bersatu.
Kerja dapat dilakukan dengan lebih mudah dan berkesan.



Tiga bentuk rezeki datang dari pakaian, makanan dan sedekah. Selagi kita hidup, rezeki itu tetap ada. Aturan Allah buat kita adalah yang sebaik-baiknya. Kadangkala mungkin apa yang kita nak, Allah tak bagi sebab Allah tak nak kita semakin jauh dariNYA. Moga rezeki yang kita terima adalah dari sumber yang berkat dan bukan sebaliknya.


StatusHati: Moga kita terus kuat hendakNYA..



1 comment:

norhidana miswan said...

best nih kak... suka layan ig pu azman ni... mcm2 kupasan, n cara dia jwb soalan semopoi sgt... tp dlm masa yg sama cara dia kupas n jwb semua soalan tu sgt kreatif n memudahkan org utk faham

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...