Followers Remaja Purba

Monday, July 19, 2021

Kehilangan yang menjadi misteri


12 Jun 2021
Hari terakhir dak Oyen berada dalam pandangan aku. Hari ini juga hari kedua ia tidur di luar rumah. Bersangka baik, sebelum ini pun bukan tak pernah tidur di luar tapi bila bangun pagi mesti dah terkebil-kebil depan pintu rumah sambil mengeliat nak masuk ke dalam rumah.

13 Jun 2021
Aku dah mula bising pada anak² pergi cari dak Oyen, kalau dua hari tak nampak kelibat ia, bila balik mesti secomot alam. Tak kisahlah kan, janji kau balik rumah. 

5 hari selepas itu.. 
Jauh disudut hati (sampai sekarang sebenarnya), aku masih berharap dak Oyen balik rumah. Dak Nuha bising minta aku cari. Allahuakbar, dekat mana nak cari aku pun tak tahu sebab dak Oyen bukan seekor kucing yang pandai berjalan jauh.

DAN.. 
Sehingga ke hari ini, dak Oyen masih hilang ghaib. Ada yang kata ia di buang orang. Jangan kata dak Oyen, kucing jiran depan rumah aku pun hilang sebelum tu. Tak mungkin ia mati.. mustahil!


TIADA LAGI..
Tangan dan kaki memijak mengurut perut dan tidur di atas badanku - ini cara dak Oyen kejutkan aku bangun tidur. 

TIADA LAGI..
Cakaran di depan pintu bilik tidur aku - cubaan nak tidur dalam bilik aircond.

TIADA LAGI..
Kedengaran suara dak Oyen mengiow nak makan.

TIADA LAGI..
Bebelan aku bila dak Oyen buat onar di dalam rumah. 

CUMA.. 
Kalau ada yang menjumpainya, jagalah ia sebaiknya sebab ia belum baik dari selesema, tak suka tempat tinggi sebab kakinya pernah cedera (tak tahu dari mana punca kecederaannya masa tu).

TAPI.. 
Kalau ia mati.. pergilah Oyen dari kau terus terseksa.. Pergilah.. 

Kini hanya tinggal kenangan..

Jauh kau pergi..

Tanpa aku dan family mengetahui..

KINI..
Cuba untuk mengelak dak Nuha dari ternampak gambar dak Oyen di dalam telefon bimbitku, malah di socmed aku. Jangan kata dia, aku pun turut sama, boleh meleleh airmata kalau tak kuat menahan hati. 

'Maaf ibu, Oyen'.

#RemajaPurba: Sedih + kecewa..

2 comments:

babYpose said...

Assalamualaikum, comel dak oyen ni, doakan ia selamat dan kembali ke pangkuan keluarga, inshaAllah.

Ann Ishak said...

sangat paham perasaan itu kerna kami jugak bela kucin

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...