Followers Remaja Purba

Wednesday, September 23, 2020

Isteri Pembawa Rezeki Utama suami

 
DAY 189 (22 September 2020 - Selasa)
Aku harus belajar menerima.
Bukan senang nak senang..

dari seorang kawan..
Aku memaafkan supaya aku tenang..
Aku melupakan supaya aku mampu tersenyum..
Aku diam kerana aku benci untuk membalas kata..
Aku bersabar kerana keyakinan terhadapNYA tidak pernah pudar..


Tapi kisah ini 👇 membuatkan aku terfikir, adakah aku mampu bersabar seperti dia?

DAY 190 (23 September 2020 - Rabu)
Kisah Benar dari seorang kawan..

Aku seorang yang tidak suka mendesak malah bukan juga jenis yang pandai merayu hanya kerana perlukan duit 'belanja'. 

Sebelum pergi kerja, aku lihat pada meter minyak..
Mengharap meter minyak naik lebih dari biasa sebab dia kata akan isikan tapi nampak seperti tidak berisi..

Duit belanja untuk hari ini?
Aku lihat dia seolah-olah mengeluh atau kerana tidurnya terganggu atas permintaanku?
Sebenarnya aku amat jarang meminta duit belanja kerana aku tahu aku susah nak mendapatkannya dan kalau dapat pun dia akan mengeluh. 

Jujurnya aku terasa hati dengan reaksi yang diberikan. Aku hanya inginkan duit belanja bukannya duit untuk membeli-belah. Dari hati menjadi sakit baik aku bergerak keluar menuju ke tempat kerja. Sabar.. takpelah, balik kerja nanti aku masak dan makan di rumah. Di tempat kerja pun bukan takde makanan langsung kan.. 


Namun..
Siapalah aku untuk menghukum atau menyalahkan suaminya. Mungkin andai diberikan kepada si isteri, keperluan harian yang lain tidak dapat diuruskan tapi secara peribadi, itu tanggungjawab kau untuk menyediakan keperluan isi rumah sendiri.

Susah macam mana sekalipun, kau kena yakin bahawa isteri sebenarnya pembawa REZEKI. Jangan kedekut untuk tunaikan apa sahaja yang dia perlu.

Sempitnya rezeki suami bila selalu mengabaikan hak isteri. Jangan beranggapan bahawa isteri adalah beban. Ingatlah.. isteri adalah Pembawa Rezeki Utama suami yang suami sendiri mungkin tidak perasan.


#KisahKita: ...

4 comments:

Warisan Petani said...

Setuju

Syaz Rahim said...

nice..benda yang kadang2 orang alpa

Diana Rashid said...

dah tengok depan mata ada kenalan yang keddekut dengan isteri dan anak2 sejak dari dia baru kawin . Anak nak burger pun, dia minta balik duit beli burger tu..Kesian tengok anak2.

Bila dah tua2 ni anak2 langsung tak mau belikan dia apa2. Dapat gaji mesti diorang cari mak nya. Ajak maknya keluar belanja makan.Tapi siayah ni anak2 langsung tak peduli.

A m m i said...

jangan berkira dan jangan kedekut dengan isteri insyaallah..

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...