Followers Remaja Purba

Sunday, September 3, 2023

MALBATT MISI BAKARA - Berdasarkan Kisah Benar


Kami menemuimu di sini 'Setia City Mall'
Malbatt Misi Bakara

31 Ogos 2023 - Khamis (23:50)
Sambungan kisah dari SINI..

-sumber en. Wikipedia-

Plot:
Filem ini berdasarkan kisah benar pada tahun 1993 dan menyelami keberanian anggota 19 Rejimen Askar Melayu DiRaya (RAMD) Mekanis dari Batalian Malaysia (MALBATT) yang menyelamatkan askar-askar Amerika yang terperangkap di Pasar Bakara, Mogadishu, ibu negara Somalia dalam kejadian Black Hawk Down.

Filem ini mustahak untuk betulkan fakta Black Hawk Down tunjukkan Amerika Syarikat sebagai hero tetapi kita tahu askar Malaysia adalah hero sebenar.


Hei buddy, where are you from?'
'Malaysia'.
'What?'
'M A L A Y S I A - Malaysia'.

Berdasarkan Kisah Benar..
70 tentera Amerika terperangkap di dalam Mogadishu tanpa jalan keluar.
  • 'Kita dah lama hidup dalam perang. Di dalam perang tiada siapa yang menang, semuanya kalah'.

Sejarah Yang Tak Pernah Terungkap
  • 'Itu kawasan bahaya, tuan. Tempat tu takde perlindungan'.
  • 'Tugas kita ini sentiasa berdepan dengan ajal tapi kalau kita lakukan perkara ini sama-sama. InsyaAllah, Allah akan bersama dengan kita'.
  • 'Tentera Amerika cuba menyelamatkan anggota mereka sebanyak empat kali namun semuanya gagal'.
  • 'Pakistan sudah undur diri sebab tidak ada NVG'.
  • 'Kita takde pilihan, arahan tetap arahan'.
  • 'Cuma kita, hanya Malaysia yang menawarkan diri untuk misi menyelamat ini'.
  • 'Operasi ini, operasi bunuh diri, tuan'.
  • 'Kita dah takde jalan keluar, kita dah kena kepung'.
  • 'Kita buat apa dekat sini? Kita nampak macam sokong Amerika tapi dorang tu, Malaysia pun tak kenal. Sampaikan aku nak kena explain, kau tahu tak? Thailand.. Singapore.. haa.. kita dekat tengah-tengah ini, Malaysia. Lepas tu pulak, orang Somalia pandang kita macam pengkhianat agama'.
  • 'Buat baik ni Mail, tak kira agama pun sebenarnya'.

Peperangan Mereka, Wira Kita
  • 'Apa kamu merepek ni? Kamu tak percaya pada keupayaan anak-anak buah kamu?'
  • 'Saya percayakan mereka dengan mempertaruhkan nyawa saya sendiri, tuan'.
  • 'Tuan, tolong cakap dengan mereka, tuan. Kalau mereka nak pinjam APC kita, mereka kena bawa kita semua'.


Dari sudut pandangan Adrian Teh Kean Kok:
Idea untuk membuat filem ini bermula setelah habis penggambaran filem PASKAL The Movie. Saya telah menemuramah arwah Mejar Abdul Aziz, beliau memberitahu saya kenapa mereka masuk ke medan perang dan walaupun penuh dengan cabaran, mereka tetap masuk untuk menyelamatkan tentera Amerika.

Saya berasa amat bangga, ini pencapaian yang sangat tinggi untuk Angkatan Tentera Malaysia tetapi kenapa kita tidak pernah diberi pengiktirafan dalam filem 'Black Hawk Down'? That was the moment I knew, saya perlu mengetengahkan kisah ini.

Cerita-cerita sebegini terdapat banyak hero dan perwira. Jadi, saya rasa rakyat Malaysia patut dimaklumkan mengenai perwira-perwira ini and I think through film is the best and the fastest way untuk memperkenalkan wira-wira kita kepada khalayak ramai bahawa kita ada hero di kalangan kita.

Ini salah satu pemangkin motivasi saya. Dalam kemampuan saya, sebolehnya saya nak menceritakan kisah mereka kepada rakyat Malaysia. Dengan berbuat demikian, saya rasa bangga sebagai rakyat Malaysia, saya melakukan sesuatu demi tanah air saya dan ini berdasarkan peristiwa benar. Jadi, bagi saya, saya berasa amat bangga dan berbesar hati kerana diberi peluang untuk membuat cerita ini.


Marilah kita mengucapkan terima kasih kepada perajurit yang mempertahankan tanahair kita.
Terima kasih atas pengorbanan kamu.
Selamat Hari Kebangsaan Malaysia ke-66.
Selamat Hari Malaysia.
Malbatt
Misi Bakara
====================

Masa Tayangan: 23:50
Bila ku minta en. Hubby ambilkan gambar..
Bukan gambar MakBudak tapi gambar tu diambilnya,. mencik.

'couple seat' dengan alasan senang nak pantau anak-anak di bahagian hadapan.

Kita berdua duduk bersama..

Kesan pertama yang aku terima dari menonton filem ini..?
Terasa aku sedang memandu Condor balik rumah dari menonton filem ini. Mana taknya, dari awal hingga akhir tayangan, aku seperti berada di dalam Condor tersebut.

Condor telah direka bagi memberi perlindungan menyeluruh terhadap senjaga api kecik, serpihan peluru dan periuk api kecil. Roket RPG-7 berjaya menembusi ruang pemandu menyebabkan seorang anggota Malaysia telah terbunuh. Al-Fatihah buat arwah. -sumber en. google-


Kesan kedua yang aku terima..?
Mengantuk + rasa bergoyang badan sebab tak cukup rehat dan tidur.
23:50 masa tayangan
03:00 sampai rumah
05:30 dah bangun untuk pergi kerja. 
En. Hubby nak sangat tengok tayangan lewat malam kan.. haa..!Adan uke kita berdua.

Adrian Teh Kean Kok:
'Saya nak minta maaf kepada semua pelakon kerana saya tidak letak wajah mereka di poster kerana saya rasa baik saya fokus pada tujuan utama saya iaitu mengetengahkan naskhah ini'.

Poster pemasaran filem ini tidak memaparkan wajah-wajah pelakon atas faktor Adrian tidak mahu menjual nama artis.


'Jadi, sekarang macam mana?'
'Dunia dah kenal kita, apa lagi..' 

#RemajaPurba: Mission Accomplished

4 comments:

  1. Dah tengok first day, first show. Nak tengok lagi, tak puas rasa. Bangga dengan wira negara.

    ReplyDelete
  2. tunggu kuar kt astro je senang boleh langgan heheheh

    ReplyDelete
  3. Betul.. filem ni menarik untuk diulang tengok. Tak rugi, lepas ni nak cuba tengok waktu siang pulak.

    ReplyDelete
  4. Anak-anak excited nak tengok, diorang pergi awal2 lagi.

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...