Followers Remaja Purba

Saturday, September 9, 2023

Hari Interaksi Tahun 2023 SRA + Kelas Tambahan


8 September 2023 - Jumaat
Hari Interaksi Tahun 2023 SRA di sekolah dak Nuha.

Aku?
Sesi beramah mesra dengan gurunya takdelah lama, aku risau pada ibu bapa yang beratur menunggu di luar kelas.

Alhamdulillah..
Keputusan dak Nuha agak baik kali ini, ada peningkatan cuma kena lebih usaha lagi. 

Nasib baik tingkat 3 bukan tingkat 4..
Bila takde stamina, mengah dibuatnya.


'Nuha.. tu kakak kau ke..?'
'Tu mak aku lah..'
Perbualan yang membuatkan aku rasa.. MakBudak belum purba lagi. Tersenyum disebalik face mask yang aku pakai.


9 September 2023 - Sabtu
Kelas Tambahan Mingguan di SRA dak Nuha.

Alhamdulillah.. dia tak meragam tak nak pergi sekolah. Kelas pun mula pukul lapan pagi, ada ke dia nak pergi sekolah pukul 6:30 pagi. Hailaa anak..

10:40 pagi

Habis sesi kelas tambahan..
'Hari ni best tak belajar?'.
'Best, ok je ibu, ustazah cakap siapa datang hari ni nanti ustazah bagi markah lebih untuk periksa, siapa yang tak datang tak dapat'.
'Ha.. sebab tu ibu suruh Nuha pergi sekolah, nampak tak apa yang Nuha akan dapat kalau pergi sekolah'.
'Ye, Nuha tahu tu'.

Dak Nuha ni, kalau datang angin puting beliungnya, merengek tak nak pergi sekolah. Panjang je akalnya dia tak nak pergi sekolah. Sekolah tetap sekolah, takde ponteng-ponteng. Kalau tak nak sekolah, nanti dalam surat nak bagi dekat cikgu, ibu letak alasan 'Nuha ponteng'. Kena bagi reverse psychology baru ok.

Dia paling suka kalau aku hantar dan ambil dia balik sekolah. Aku pun suka sebab jarang dapat peluang macam ni melainkan aku cuti.

Masuk je dalam kereta, soalan pertama..
'Ibu dah masak ke? Nuha lapar tak makan lagi'.

Aku..?
Lepas hantar dia ke sekolah, balik rumah terus bersilat ketang ketung dekat dapur. Matikan terus hasrat nak sambung tidur balik. Menu ikut resepi campak campak je, asalkan perut seisi rumah kenyang.

Petang..
Blackout.. satu taman perumahan tiada bekalan elektrik. Apalagi aktiviti yang boleh dibuat selain dari tidur.

Malam..
Berehat je di rumah, bagi peluang dak Kakak dengan dak Adik berehat kerana seharian deme berdua membantu bapa saudaranya di kantin sekolah kerana sekolah di situ menjadi tuan rumah dalam satu pertandingan yang diadakan.

#RemajaPurba: ...

2 comments:

  1. anak anak saya esok ada bicara akademik sekolah mereka. harap harap result semua bagus bagus...

    ReplyDelete
  2. Itu feveret soalan uncle juga tu...

    "Awak dah masak?"

    hehehhe

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...