Followers Remaja Purba

Thursday, April 21, 2022

Percutian Singkat di Kampung Atas Tol, Terengganu

Walau dah lama tapi nak simpan sini sebagai kenangan.

Tarikh: 18 - 20 Mac 2022
Lokasi: Kampung Atas Tol, Terengganu Darul Iman
Penginapan: Ditaja oleh myBIL (rumah beliau sendiri)


HARI PERTAMA
(18 Mac 2022 (Jumaat)

Percutian singkat tanpa perancangan (main redah je masa ni), sebelum anak-anak kembali ke sekolah. Pengalaman pertama menaiki kereta ke arah Pantai Timur bersama keluarga. Jauhnya rasa..


Dak Kakak menghadiri kelas secara online di dalam kereta. Asalnya kelas PdPRnya sebelah pagi tapi disebabkan guru kelas dak Kakak terlibat dengan urusan rasmi di sekolah, maka kelasnya ditunda ke sebelah petang. Memang ikutkan perancangan, selepas habis kelas dak Kakak, kami terus gerak ke Terengganu. Sudahnya terpaksalah dak Kakak online dalam kereta. 

Akhirnya nampak juga signboard yang ditunggu-tunggu.
Lebuhraya Pantai Timur (LPT)
Susur keluar Plaza Tol Ajil


myBIL bagi peta ikut laluan depan tapi kami p ikut jalan belakang. Hahaha...


Alhamdulillah
Selamat sampai di rumah myBIL selepas hampir enam jam memandu.
Nah.. tersandar kepenatan..
Aku nak pandu en. Hubby tak bagi.


Malamnya..
Jalan-jalan tinggalkan jejak di KTC Mall, Kuala Terengganu sebelum late night dinner.
Terjumpa pula dengan kawan lama ketika sekolah rendah dulu.
Gelaran yang dah lama aku tak dengar - 'Kaki Kuda' 
Inilah gelaran aku yang satu ketika dulu aktif dalam acara balapan di sekolah.

My 2nd Bodyguard after en. Hubby.

Jambatan Angkat, Kuala Terengganu
Melihat dari dekat, sekadar memenuhkan jadual percutian kami.


HARI KEDUA
(19 Mac 2022 - Sabtu)

Lokasi: Pasar Payang, Kuala Terengganu

Melihat bagaimana cara untuk membayar parking..

Hari pertama myBIL menemani kami membeli-belah. Sekadar mencuci mata dan membeli sedikit souvenir sebagai kenangan.

Eh.. terkedepan pulak kereta tu.


Hujan turun dengan lebat walau sekejap. Kami hanya berehat di rumah sambil menikmati makanan yang kami beli. Tersandar kekenyangan + kepenatan. Anak-anak berehat di ruang atas sementara kami terkebil-kebil di ruang tamu. Ni kes malas nak panjat tangga tidur dalam bilik di atas. Terus lena di ruang tamu rumah.


HARI KETIGA
(20 Mac 2022 - Ahad)

Kali ni hanya berdua dengan en. Hubby.
Murtabak Pasar Payang

Sedap sangat murtabak ni, sampai la ni teringat-ingat. Lokasi, kalau dari pintu gerbang masuk pasar tu sebelah kiri sekali. Aku suka tengok brader yang amik order tu, agaknya itu yang makin sedap aku makan.. wakakaka..



Selesai semua, petangnya kami berangkat pulang. Cukuplah tiga hari dua malam kami di Terengganu. Mungkin akan kembali lagi yang pasti tak tahu bila.


Perjalanan balik:
Misi mencari Sata.


Bersih je tempatnya.

Merasalah mendengar desiran ombak + kencangnya angin.. 

Tak lama pun, sekejap je di tepian pantai itu.

Simpan sini sebagai kenangan.

Moga selamat sampai di rumah.

Kawasan Rehat Perasing.
Jauh ke dalam R&R nya. Singgah sekadar meninggalkan jejak di situ.


Jalan sesak..?
Risaunya lahai kalau sesak sepanjang jalan.

Rupa-rupanya pihak LPT menutup laluan kerana laluan di hadapan mendap.
Laluan kontra dibuka demi keselamatan pengguna lebuhraya,


Alhamdulillah..
Selamat sampai rumah lewat tengah malam. Itupun disebabkan en. Hubby singgah di Temerloh berjumpa kawan sambil makan malam di kedai makan. Mengalas perut sebelum meneruskan perjalanan kembali ke rumah.


Antara kenangan istimewa dari Terengganu.
Anak kucing berkaki enam.


Kucing kami si Comot..?
Berterima kasih dengan jiran sebelah yang menjaga sepanjang percutian kami. Sangat berterima kasih pada beliau.

#RemajaPurba: Banyak perkara aku terlepas untuk berkongsi di sini.

1 comment:

uncle gedek said...

Oih! Itu tersandar kepenatan ke tersandar kekenyangan...?

hehehehe

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...