Followers Remaja Purba

Tuesday, April 9, 2024

KAN MAK DAH PESAN!

 
09 April 2024 - Selasa (29 Ramadan 1445H)

Sedikit perkongsian penting dan berguna dari Suruhanjaya Tenaga Malaysia dan Jabatan BOMBA dan Penyelamat Malaysia buat semua yang akan pulang ke kampung halaman untuk menyambut Hari Raya Aidifitri.

Aku..?
Menjadi kebiasaan, sebelum balik kampung, semua baju akan kupastikan bergosok dan kereta akan menjadi almari bergerak. Di kampung, tak perlu dah nak mencari seterika untuk menggosok baju. Jimat masa dan jimat tenaga elektrik.


'Pulang dari kampung nanti, tinggalkan kenangan indah buat ibubapa kita dan bukannya bil elektrik yang tinggi. Gunakan elektrik dengan bijak di musim perayaan ini'.


==============================================

Hidup ini ibarat roda dan sekarang aku sedang melalui fasa 'KAN MAK DAH PESAN!' terhadap anak-anak. Mak sentiasa mengingatkan kita akan segala pesannya.
'Ha.. kan mak dah pesan..'
'Ha.. itulah tak nak dengar, kan dah kena..'
'Ha.. cubalah dengar cakap..'.


KAN MAK DAH PESAN!
Tutup lampu, tutup kipas, tutup TV bila dah tak guna.

Gambar diambil ketika dalam perjalanan balik dari kampung sempena Tahun Baharu Cina di SINI..

Gambar dari X: Suruhanjaya Tenaga Malaysia

==============================================

Info Keselamatan Komuniti

TUTUP BEKALAN ELEKTRIK PADA MESIN PENAPIS AIR KETIKA TIADA BEKALAN AIR ATAU KELUAR RUMAH.

Kepada semua pengguna mesin penapis air tidak kira apa jenama, yang menggunakan elektrik dinasihatkan supaya menutup atau mematikan suis mesin air tersebut lebih-lebih lagi ketika tiada orang di rumah.

Ini kerana pemanas air sentiasa berfungsi walaupun tiada bekalan air. Mesin ini akan terbeban dengan kuasa pam mesin yang akan berjalan tanpa bekalan air dan akan menjadikan overheating seterusnya boleh menyebabkan kebakaran. Tindakan awal boleh menyelamatkan harta dan nyawa.



==============================================

Selain daripada itu, penduduk khususnya di kawasan yang berhadapan gangguan bekalan air disarankan agar menutup segala suis berkaitan mesin penapis bagi mengelakkan sebarang kemungkinan berlakunya litar pintas.

di SINI..


Buat semua..
Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri.

#RemajaPurba: ...

1 comment:

  1. terima kasih atas ingatan nya...
    yang billboard "mak dah pesan"tu, tak pernah pulak linda nampk lagi

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...