Followers Remaja Purba

Saturday, May 12, 2018

Secara Rasmi Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri Ke-7


Akhirnya Sejarah Tercipta.
Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V berkenan menyerahkan Surat Cara Lantikan sebagai Perdana Menteri ketujuh kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad di Istana Negara, malam 10 Mei 2018.

Dalam usia 93 tahun, Tun Dr. Mahathir berjaya mencipta sejarah memimpin kembali negara selepas 15 tahun meletak jawatan.

Mengetuai Pakatan Harapan (PH) dengan memenangi 135 kerusi Parlimen dalam PRU-14 dengan membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

Dalam masa yang sama, Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bertitah, semua pihak harus menghormati keputusan rakyat dalam PRU-14 yang mahukan kerajaan baru.

BN harus bersikap berlapang dada. Usah menuding jari kepada sesiapa tetapi perlu mengkaji, meneliti apa punca dan sebab berlaku kekalahan mengejutkan tersebut.

Komen aku:
Punca kekalahan BN dalam #PRU2018 kali ini adalah disebabkan ramai pengundi kali pertama yang menunaikan tanggungjawab berumur di bawah 40 tahun (B40) dan kebanyakkannya merupakan pengguna media sosial yang tegar. Kemungkinan mereka yang mendominasi kertas undian hingga menyebabkan kekalahan bagi BN. Juga mungkin ada calon yang over confident mereka akan menang, tak serius terhadap apa yang mahu diperjuangkan; penyudahnya, tersandar menepuk dahi.


Sebagai salah seorang pengundi yang turut sama berada di saluran yang betul, aku tak nafikan aku sedih dan terkesan sebenarnya UMNO/BN kalah tapi aku juga inginkan perubahan pada tampuk pemerintahan.

Tahniah kepada semua yang menang dan takziah kepada yang kalah dan ingatlah menjadi wakil rakyat bermakna anda bekerja untuk rakyat, gaji anda dibayar melalui hasil negara yang pada dasarnya adalah milik rakyat.

Satu lagi, jangan lupa bersihkan bendera dan bahan kempen di merata tempat diturunkan dan dilupuskan sewajarnya supaya tidak menyemak di kawasan berkenaan.


StatusHati: Aura Tun Mahathir masih kuat.. 😘😙



2 comments:

Cikgu Ayu dot My said...

Alhamdulillah, kita doakan Malaysia yang lebih baik. 😀

Blogger Hanafi said...

Kemungkinan selepas ini ..

kerajaan akan bersilih ganti setiap PRU..

pada masa itu akan muncul la pemimpin muda yang berkaliber,muda,handsome atau kacak..

kita tunggu dan lihat...

kuasa demokrasi didominasi oleh media sosial

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...