Followers Remaja Purba

Saturday, May 19, 2018

Nenas Nan Sebiji


Kisah beberapa minggu + bulan sebelum ini..

Baru bertunas hasil usaha dak Kakak membantu aku..


Ini yang rare - tanam pokok ubi dalam tong minyak..


Kisah la ni..

Nenas nan sebiji di belakang rumah elok berbuah walau tanpa penjagaan khusus. Kalau pokok nenas ni boleh bercakap, mesti ia akan tuduh aku menganaktirikannya, tak jaga dengan baik. 


Disebalik pokok serai wangi..
Pokok ubi yang membesar dari dalam tong minyak..


Tersembunyinya sebatang pokok nenas..


Ni dia..


Hasil bersama beberapa batang pokok ubi.
Pokok ubi jauh dari Kampung di Melaka membesar dengan sihat di belakang rumah


Alhamdulillah..
Berbudi pada tanah walau hanya sebiji dan beberapa petik pucuk ubi yang kudapat hasilnya.

'Nak menunggu buah nenas tu masak, baik beli je dekat kedai..' usik ChefHubby..

Lepas ni tunggu pulak pokok ubi berisi dan tak sabar nak tunggu hasil ubi yang kutanam bersama dak Kakak sebelum ini.

La ni.. bila tengok belakang rumah, ada lagi dua tunas pokok nenas dicelahan pokok serai wangi. Apa yang perlu.. sabar dan terus sabar menunggu hasilnya nanti walau mengambil masa yang lM..


StatusHati: 


2 comments:

Putri said...

Makan hasil tanaman sendiri x sama mcm mkn yg beli.dekat dpn rumah ni pun ada jugak ayah tnm pokok nenas..tp masih menunggu berbuah

Acik Erna said...

Tunggu masak boleh buat pajeri aiza

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...