Followers Remaja Purba

Monday, May 28, 2018

Memandu sambil menggunakan telefon?


Pengalaman sewaktu aku mengambil lesen memandu sewaktu zaman Remaja Purba dulu adalah dek rasa tercabar bila mak aku berjaya dan lulus hanya dengan mengambil sekali sahaja ujian di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) ketika itu. Dipendekkan cerita, akhirnya aku turut berjaya dengan hanya sekali ujian DAN dah tentu dengan iringan doa serta restu dari mak aku. Alhamdulillah.. 

Kini..
Lesen mak hanya di frame kan dalam beg. Mak cuma ada lesen tapi memandu di atas jalanraya tak pernahnya pun.. hehehe..


Jangan memandu sambil menaip mesej.. bahaya..
Mana ada dua orang pandu satu kereta.. JPJ je macam tu..


Memandu sambil menggunakan telefon?
Masih ada yang menggunakan telefon ketika memandu. Part yang aku marah tu, kau berada di fast lane, pandu perlahan. Tukar lane lah bro.. sister. Bila aku bagi high beam + hon reti pulak kau nak marah. Kalau tak nak adrenalin kau tu naik, tolonglah beri kerjasama kepada pemandu yang lain. Samseng jalanraya pun tak menggunakan telefon ketika memandu sebab dorang fokus memandu 'mengejar mangsa'. Tak percaya cuba tengok.. 😎😁

Ya.. aku mengaku aku pun bukan tak pernah menggunakan telefon sewaktu memandu tetapi jangan samakan waktu aku pernah kemalangan baru-baru ni seperti di SINI. Tiada kena-mengena dengan menggunakan telefon ketika memandu. Kes tu sebab aku pengsan - case close.

Apa-apapun berhati-hatilah ketika memandu. Beringat sebelum kena.. dah kena baru nak menyesal tak guna dah.



StatusHati: Romeo India November Delta Uniform..


4 comments:

  1. Ikutlah peraturan jalan raya semasa memandu.
    Pemanduan berhemah jiwa selamat.

    ReplyDelete
  2. memang tak elok guna henfon semasa memandu merbahayakan diri dan orang lain kan

    ReplyDelete
  3. tu la kna hati2 bila teruja sgt nak jawab phone bila memandu

    ReplyDelete
  4. x kisah nak guna phone.
    stop tepi.
    atau ketepi.
    jgn la dok lane laju.
    tapi slow.
    susah kan org.
    boleh menyebabkan accident.
    tak pepasal org yg tak bersalah tercedera.

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...