Followers Remaja Purba

Friday, February 23, 2024

Kenduri Aqiqah, Tahlil dan Doa Selamat


19 Februari 2024 - Isnin

Siang di tempat kerja, malam memulakan perjalanan balik kampung. Balik kampung bagi menghadiri kenduri aqiqah bersekali dengan tahlil dan doa selamat diadakan di rumah abang bapa saudara aku di Melaka. Kami balik bagi memenuhi permintaan beliau yang mahukan en. Hubby masak nasi beriani. 

Awalnya en. Hubby yang pandu kereta dan dipertengahan jalan singgah stesen minyak untuk mengisi minyak dan membeli sedikit makanan untuk mengalas perut. 'Kakak, ibu terlampau penat ni, badan ibu rasa sakit. Nak baring atas tilam je sekarang ni'. Ini gara-gara selepas balik kerja petang ni aku menyiapkan keperluan untuk balik kampung dan tidak rehat. Pewailah aku jadinya.

'Tak boleh jadi ni, biar ibu yang pandu kereta..' En. Hubby pun tak kata apa-apa, maka stereng kereta MakBudak yang punya. Dari elok anak-anak dapat tidur, terus segar mata deme sepanjang perjalanan sehingga ke susur keluar lebuhraya ðŸ¤£ Berbeza sungguh bila Babah deme yang pandu, lena sampai ke depan pagar rumah. Sebenarnya, aku jarang diberi peluang memandu kereta untuk jarak perjalanan yang jauh kecuali bila en. Hubby betul-betul letih dan mengantuk.

Alhamdulillah, selepas susur lebuhraya, aku kembali menjadi co-pilot. Bila sampai di kampung, terus cari bantal. Lena sampai ke pagi. Sejuk malam pun tak rasa sebab penat.


20 Februari 2024 - Selasa

Pagi:
Sebagai orang yang dipertanggungjawabkan untuk memasak nasi untuk kenduri aqiqah bersekali dengan tahlil dan doa selamat, haruslah sampai awal. Aku pula cuma tolong makan ðŸ˜‰ sebab semua kerja telah diuruskan oleh team rewang. Alhamdulillah.. majlis berjalan dengan baik dan semuanya dipermudahkanNYA. 

Nak ambil gambar pelbagai sudut pun aku segan.
Apatah lagi nak ambil video.

Ketua Bahagian Memasak
Dalam keadaan kaki beliau yang tak berapa baik, pakBusu tetap gagah membuat kerja tanpa mengeluh penat. Moga beliau diberikan kesembuhan dan kuat dalam meledani rutin harian.

myCousin, demam tapi gagah juga datang membantu.

Haruslah sedondon dengan MakBudak.



Kali pertama makan ni.
Cendol Boyat (dari tepung sagu)

myCousin.. bodyguard di kampung.

Memasak di kebun getah di hadapan rumah.
Sebelah kiri pokok tebu, sebelah kanan pokok getah dan di belakang gambar ni ada kandang kambing.


Hari ini juga merupakan cuti umum tahunan bagi Negeri Melaka bagi menggantikan cuti Hari Pengisytiharan Melaka Bandaraya Bersejarah yang diraikan pada 15 April setiap tahun. Oleh itu, Kerajaan Negeri Melaka menawarkan 10 lokasi menarik yang boleh dilawati secara percuma di SINI..

Aku..?
10 lokasi menarik itu..?
Tiada masa langsung untuk turut serta memeriahkan suasana. Lagipun, kami nak kena balik, esoknya kerja. Tengok dari gambar di socmed buatkan aku lagi bersyukur, tidak turut serta. Ramai orang membuatkan tidak puas nak menikmati suasana/pemandangan bila dah terlalu sesak. Makan nasi beriani + kari kambing lagi sedap dan puas hati.. ðŸ¤£

Malam:
Selamat tiba di rumah dekat tengah malam dan esoknya kembali bekerja.

#RemajaPurba: Mengantuk sangat..

2 comments:

  1. Seronoknya merewang dgn ahli keluarga...
    Kalau PH pun pilih nasi beriani :p

    ReplyDelete
  2. Kalau saya baca, sepertinya padat sekali acaranya Mbak.
    Syukurlah acaranya berjalan lancar dan Mbak kembali ke rumah dengan selamat.

    Selamat kembali bekerja Mbak.

    Salam,

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...