Followers Remaja Purba

Friday, January 25, 2019

Si Enggang dan Si Pipit





Mengenali Burung..
Cantiknya si Enggang dan Comelnya si Pipit.

Mengenali Peribahasa..
Pipit sama pipit, Enggang sama enggang, baru boleh terbang sama.

Mengenali orang..
Bukan melepaskan bebas si Enggang sebaliknya si Pipit menjadi mangsa tangkapan.


Gambar dari en. Google..


Si cantik dan si buruk..
Si kaya dan si miskin..
Si Enggang dan si Pipit..
Resam dunia..


Andai fikir secara positif..
Segalanya pasti berjalan dengan baik..
Bayangkan sebaliknya..
Pasti ketidakpuasan akan berlaku..
Belum lagi penindasan terjadi..
Tak masuk kira ada pihak menutup mata dibiarkan sahaja..
Senang rupanya si Enggang melepaskan diri..


StatusHati: Pokok Cili baru berbunga..


3 comments:

norhidana said...

sesekali berpuitis2, berkias2 layan jgk akak ni

selalu kakcik yg teror bab puitis2 gini

yelah kan kak, kita ni mcm pipit2 je mana lah blh menang kalau nk berlawan ngn enggang tu

adianiez AIDA said...

tak patut ada diskriminasi di mana2.
enggang.
pipit.
keduanya burung juga kan...

Siti Yang Menaip said...

zaman serba canggih ni wujud lagi ke stigma macam ni.. adoiyai.
tapi rasanya bab beza darjat tu memang wujud kot. sabar jelee..

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...