Followers Remaja Purba

Saturday, March 31, 2018

Disebalik masak nasi secara Manual


Bila belek-belek dalam draft yang berlambak tu, banyak rupanya aku tak publish kan lagi. Entah bila aku nak publish pun aku tak tahu, malah ada antaranya dah basi pun kalau nak diceritakan. Tapi.. eemm.. tengoklah, ada mood nanti aku kisahkan di sini at least sebagai kenangan untuk diri aku sendiri.

Kisah bila satu hari tu takde elektrik di kawasan perumahan aku:

'Ibu, boleh ke masak nasi ni?' Wah.. kemain korang ye, underestimate nampak..

Kisah asal di SINI..

Sebenarnya disebalik itu, aku nak dak Kakak, dak Adik dengan dak Nuha tahu tentang sesuatu:
Dalam keadaan gelap tu, aku jadikannya sebagai satu contoh jalan cerita kepada anak-anak macam mana mereka yang hidup susah 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang' tidak mampu nak hidup selesa seperti mana keadaan kita ni. Jangan mengeluh bila sesekali terpaksa menjalani hidup yang sukar untuk beberapa jam gara-gara ketiadaan bekalan elektrik, sedangkan mereka langsung tiada bekalan elektrik..!

Bersyukur dengan apa yang kita miliki walau tak semewah orang lain. Sekurang-kurangnya kita tak sesusah seperti hidup mereka.


'Sesuatu yang berlaku ada hikmahnya.' bak kata Zul Ariffin dalam Titian Cinta episod 13.. 


StatusHati: Moga mereka turut menerima kesenangan yang kita miliki.. Aamiin..


3 comments:

SalbiahM said...

tak semua merasa nikmat bekalan letrik ni. kadang-kadang kita lupa nak bersyukur

HeNRieTTa JoSe said...

btul tu...rietta setuju, biar anak anak tahu juga survive bila tpksa melalui sukar....

Izni Hafiz Abdul Rashid said...

Apa jadi dengan nasi tu? Elok tak masaknya... kikikikiki...

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...