Followers Remaja Purba

Tuesday, March 13, 2018

Gemulah sangat baik orangnya



إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ
'Surely we belong to Allah and to Him shall we return.'


Kisah pagi semalam:
Sesuatu yang mengejutkan apabila menerima berita yang kurang baik apatah lagi bila ia melibatkan nyawa seseorang. Ketika dalam perjalanan menuju ke tempat kerja, satu mesej di mana berita kematian aku terima. Sedikit sebanyak rasa terganggu ketika memandu. Tiada apa yang dapat diungkapkan. Hanya mampu kusedekahkan Al-Fatihah dan surah Yassin untuk arwah.



Penghormatan diberikan buat kali terakhir


Suasana pilu di Masjid Biru, PPUM


Perjalanan terakhir ke Bentong tempat kelahiran arwah..


Kelak kalau ada kematian dalam kalangan warga, dalam sehari bekerja dikumandangkan bacaan ayat suci alangkah bagus. Tidak menghantar jenazah ke perkuburan pun, di tempat kerja kawallah diri bertingkah laku.

Walau jauh daripada jenazah, jagalah adab; sebagai contoh jangan ketawa dengan kuat seperti tiada apa-apa yang berlaku. Bukan tujuan meratapi kematian atau berputus asa sebaliknya menunjukkan penghormatan terakhir setelah hampir seluruh hayat gemulah dikorbankan berbakti kepada agensi, sehari sahaja kita berkorban pula menyatakan dukacita dan secara langsung menginsafi diri.

Sebagai manusia yang akan terus melihat kematian, iktibar kita hanya sampai liang lahad semata. Sebaik dikambus ia akan dilupakan. Sedangkan kematian diri kita sendiri hari-hari disemak malaikat pencabut nyawa adakah kita masih ada yang tiga pada setiap hari - rezeki, kata-kata dan langkah.
*Perkongsian dari seseorang di tempat kerja..



StatusHati: Keadaan mata yang masih belum pulih..


8 comments:

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...