Followers Remaja Purba

Tuesday, October 15, 2024

LARI DARI RUMAH + HAMPIR KEMALANGAN


12 Oktober 2024 - Sabtu (9 Rabiulakhir 1446H)

Malam.. hujan turun dengan lebatnya. Tiba²..
'Ibu, nak lari dari rumahlah'.
'Ha..! Lari? Nak pergi mana?' Lampi pulak aku kali ni.

Sementara itu..
'Pergilah..' Babah dia. 
Rupa²nya, 'lari' ke rumah jiran depan rumah. Nak tidur sana katanya dengan kembar² dia. Selimut + bantal diangkutnya ke sana.. 🥴

'Macam mana abang tahu yang dak Nuha nak lari?'
'Kawan-kawan dia kan ada dekat depan rumah tu, mana lagi dorang nak pergi'.

Aku..?
Pesan itu ini, jangan itu ini dekat dak Nuha.. 'macamlah anak tu nak pergi jauh, depan rumah je pun..'. Bila dak Kakak dah ke luar negeri, dak Adik dengan Babah keluar, dak Nuha pulak lari.. tinggallah aku sendirian dalam rumah. Bosan weh.. 🤣🤣

==================================================

14 Oktober 2024 - Isnin (11 Rabiulakhir 1446H)

Pagi..
Dalam perjalanan menuju ke tempat kerja, sebuah kereta tanpa signal dari arah kiri tiba-tiba seperti mahu masuk ke laluan aku yang ketika itu sedang melayan selekoh susur naik ke highway di situ. Hon panjang ku berikan.

Petang..
Dalam pemanduan yang selamat dan tenang di lorong tengah, tiba-tiba sebuah kereta dari arah kiri masuk ke lorong tengah dan terus ke lorong paling kanan. Aku yang berada di lorong tengah terkejut kerana jarak antara kereta sangat rapat. Nasib baik aku tak brek mengejut.

Mujur kereta di sebelah kanan aku sedikit ke belakang dan motor yang lalu pun sedikit lewat beberapa saat waktu aku mengelak dari terkena kereta tersebut.

Alhamdulillah.. sabar aku masih tinggi. Ikut kata syaitan, 'cepatlah kejar dia..!' tapi ku pujuk hati.. 'Sabar.. ada hikmahnya tu.. Biarlah dia pergi, kalau ada depan mata menambah rasa sakit hati'.

Ingatlah..
Penggunaan hon bertujuan untuk memberi amaran kepada pemandu lain tentang sesuatu bahaya tetapi pergaduhan juga boleh berlaku dari tindakan membunyikan hon. Kalau tak nak kena hon, memandulah dengan berhemah bagi mengelakkan insiden yang tidak menyenangkan di atas jalan raya terjadi. Jika kena hon di atas kesilapan sendiri, buka tingkap, angkat tangan 'say sorry'. tak perlu nak tunjuk kau terpaling hebat tapi tak sedar diri. 

'Laju-laju nak pergi mana?'

#RemajaPurba: Lampi - Lambat Pick up

2 comments:

  1. Linda selalu time nak guna hon.. Time tu lah tak jumpa hon.. Hahaha.. Kena beli hon eskrem, letak dalam kete..

    ReplyDelete
  2. Ya guna lah hon dengan cara yang betul.

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...