Followers Remaja Purba

Thursday, December 28, 2017

Niat untuk menggembirakan hati Orang Tua


Ringkasan kisah musim cuti persekolahan hujung tahun.
Kalau dua minggu lepas dak Nuha di SINI.. kali ni kesemua anak-anak balik kampung Babah pula.

Sebelum memulakan perjalanan balik kampung, singgah dan melepak dulu di rumah mySIL sambil menukar pembalut buku teks sekolah anak-anak. Hampir setengah hari cubaan menyudahkannya yang diturut dibantu oleh anak buah. Sementara ada masa ni baik buat, nanti takdelah kelam-kabut. Tu belum lagi buku-buku yang belum dapat lagi dari pihak sekolah.

Sementara aku berhempas-pulas cuba menyiapkannya, dak Adik bersama sepupunya merengek nak mandi hujan. Pada awalnya dorang main dekat luar rumah sebelum hujan turun, bila dah mula makin lebat, merengek memujuk dekat aku.


Nasib baik bukan rumah atok korang..

Anak-anak jiran berhampiran memerhati dari dalam pagar rumah.
Kalau mereka join, lagi riuhlah depan rumah ni..


Kenangan yang ingin kuabadikan di sini..



Malam Sabtu minggu lepas:
Hampir 80% berjaya aku siapkan membalut buku sekolah anak-anak. Bila dah letih dan tak larat, akhirnya kuambil keputusan bawa balik kampung dan buat di rumah atok mereka je. Malam tu bergerak balik kampung en. Hubby tanpa beliau. Dak Adik agak tak puas hati Babahnya tak join sekali. Sabarlah dik.. Babah kena kerja demi mencari sesuap nasi untuk kita semua. Lagipun bukan jauh mana kan..


Hari Ahad minggu lepas:
Kisah hari Ahad ni panjang.. nanti akan kuterjemahkan dalam entry akan datang.

Sarapan pagi di rumah MIL..


Hari Isnin (Krismas Day):
Berkebetulan en. Hubby diberi peluang bercuti, maka jangan kata anak-anak, Mak Budak turut teruja dengan kehadiran beliau. Peluang yang ada kita gunakan sebaiknya. Bila en. Hubby ada di sisi, takde lain selain dari aktiviti memasaklah dari kami. Nak harapkan aku.. eerrr.. tolong makan boleh.. kihkihkih..


Kari kambing in the house


Semakin bertambah selera makan dibuatnya..


Tersandar kekenyangan akhirnya.


Alhamdulillah, niat untuk menggembirakan hati orang tua kami berjaya akhirnya. Hampir kesemua anak-anak abah dan mak mertuaku turut serta memeriahkan suasana. Tu belum lagi melayan kerenah cucu-cucu beliau yang ada.

Walaupun cuti sekolah hujung tahun ni takde ke mana-mana selain dari balik kampung menjenguk orang tua tapi sekurang-kurangnya anak-anak tak terperap di dalam rumah. Doakan ibu dengan Babah dapat income lebih 2018, nanti boleh kita berjalan jauh sikit dari biasa.. InsyaAllah.. Aamiin..



StatusHati: 2018 melambai kedatangan..



2 comments:

Ann Ishak said...

inshaAllah, semoga tahun 2018 adalah tahun yang lebih baik bagi kita semua :D

Acik Erna said...

Setiap tahun kerja tetap tu kan Aizamia..balut buku.beruntung Aiza..masih punya ayahbonda untuk berbakti

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...